– Vi är stolta över samarbetet med Årets Kock. Tävlingen bidrar till att driva den gastronomiska utvecklingen och inspirerar kockar över hela Sverige. Det är ett långsiktigt arbete som bidrar till att lyfta kockyrkets status, det svenska kökets renommé och en ökning av det generella matlagningsintresset, säger Kristina Ossmark, marknadsdirektör Martin & Servera. När Årets Kock skapades i början av 1980-talet fanns ett mycket begränsat antal stjärnrestauranger men i dag är det svenska köket internationellt uppmärksammat och mycket omtyckt. Årets Kock är en viktig plattform för branschens utveckling och de driver debatten kring mat, något som Martin & Servera naturligtvis vill vara en del av och stödja. – Vi är mycket glada över att hälsa Martin & Servera välkomna bland våra samarbetspartners. För oss innebär det att restaurangbranschen knyts ännu mer och tydligare till Årets Kock. Med Martin & Servera som samarbetspartner kommer Årets Kock lättare nå ut till hela restaurangbranschen, säger Hanna Halpern, vd Årets Kock. I slutet av september kommer hantering av alla inkomna tävlingsbidrag att påbörjas, följt av uttagningar och semifinaler resten av året.Finalen av Årets Kock 2016 går sedan av stapeln vecka 6, 2016 i Stockholm där totalt 8 finalister kommer kämpa om titeln. Övriga samarbetspartners till Årets Kock är bland annat Arla, LRF, Spendrups Bryggerier, Electrolux, Diversey, Segers med flera.
734