Mat.se först med klimatsmarta sökningar

Livets Goda 24 Jun, 2019
Mat och Restaurang Nästan 30 procent av kunderna säger ja till att bli utmanade i sina matinköp och byta till andra produkter för att på så sätt själva bidra till ett bättre klimat. Det visar ett första resultat av ett unikt forskningsprojekt med klimatsmarta sökningar som Mat.se startat i samarbete med RISE, Sveriges forskningsinstitut. De varor man är mest beredd att byta ut är köttfärs, ris och vispgrädde.

Under ett par veckor har e-handelskunderna hos Mat.se på frivillig väg fått anmäla sig till förstudien som ska visa exakt hur villiga konsumenterna är att förändra sitt köpbeteende för att minska klimatpåverkan från den mat vi äter. 27 procent har hittills tackat ja till att anta utmaningen.

Forskarna på RISE har under en längre analyserat hur enskilda livsmedel och ingredienser påverkar klimatet. Klimatpåverkan mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och alla livsmedel har fått ett värde uttryckt i kilo CO2e per kilo livsmedel. Med hjälp av detta värde kan man sedan se påverkan mellan jämförbara produkter som exempelvis att ris har tio gånger större klimatpåverkan än potatis.

I projektet har man identifierat livsmedel med hög klimatpåverkan och lyfter istället fram de klimatsmarta alternativen och på Mat.se kan nu de kunder som vill få hjälp genom den nya tjänsten ”klimatsmarta sök” i nätbutiken. Söker man exempelvis på ordet köttfärs till favoriträtten spagetti & köttfärssås så får man även upp de klimatsmartare alternativen kycklingfärs och soyafärs. Efter tre veckor visar primära resultat att 32 procent av de som sagt ja faktiskt väljer ett klimatsmart alternativ till köttfärs. Nio byter byter ut vispgrädde och hela 13 procent väljer ett alternativ istället för ris.

– Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Vi vill driva utvecklingen av dagligvaruhandeln i rätt riktning och därmed minska den totala klimatpåverkan, säger Karin Jelkeby,verksamhetsansvarig på Mat.se

Livsmedelskonsumtionen står i dag för cirka 25 procent av hushållens totala klimatavtryck. När databasen i höst är helt utbyggd kommer en merpart av Mat.ses sortiment vara klimatberäknade.

– För RISE är det övergripande målet att bidra till en mer hållbar konsumtion och produktion av livsmedel i Sverige. Därför är det viktigt för oss att stötta det här projektet med vår kunskap och forskning, säger Britta Florén, projektledare på RISE.


Nautilus Pinot Noir har bytt årgång till 2015

Vin Nautilus Pinot Noir har nu bytt till årgång 2015 på…
17 Jul, 2019

Dreamhackers stora guide till craft beers och nattlivet i Montreal

Övrigt Det är inte längre en nyhet att Dreamhack kommer anordnas…
17 Jul, 2019

For Peat´s Sake Blended Whisky – största rökiga par-lanseringen på Systembolaget någonsin

Whisky och Bourbon For Peat´s Sake är en helt ny skotsk blended whisky…
17 Jul, 2019

Gratis guide: Boxtoppen bjuder dig på en omfattande genomgång av lådviner!

Övrigt Boxtoppen.se har gjort en genomgång av hela 125 lådviner ur…
15 Jul, 2019

Erik Nilsson, Jönköping, tar silver i Jameson Barrelmen’s Homecoming 2019

Whisky och Bourbon Jameson Barrelmen’s Homecoming är en global Jameson Whiskey-tävling som ordnas…
15 Jul, 2019

Brygghuset Finn bjuder in till Ölfestival

Whisky och Bourbon Den tredje augusti bjuder Brygghuset Finn in till en exklusiv…
15 Jul, 2019

Systembolaget lanserar i begränsad upplaga två viner från Ferraton Père et Fils

Vin Den 16 augusti erbjuder Vinovativa två viner från Rhôneproducenten Ferraton…
15 Jul, 2019

Red Stripe i samarbete med hiphop kollektiv för årets Red Stripe Music Tour

Whisky och Bourbon Red Stripe – den kultförklarade ölen från Jamaica med sin…
15 Jul, 2019

Vem dricker svenskarna helst öl med i sommar? GW såklart!

Whisky och Bourbon Leif GW Persson, Sveriges mest folkliga kriminolog tillika uppskattade medieprofil…
12 Jul, 2019

Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape, nu på magnumflaska

Vin 20-års jubilerande Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape, Sveriges mest sålda…
10 Jul, 2019

Årets lansering av Dogheria är här

Vin Poderi dal Nespoli firar iår 90 år och Lively Wines…
10 Jul, 2019

Sveriges bästa bartender utsedd

Whisky och Bourbon I förra veckan vann Josephine Sondlo den eftertraktade titeln ”Sveriges…
9 Jul, 2019

Thilda & Jerome representerar Sverige i S. Pellegrino Young Chef

Mat och Restaurang Nu är det avgjort, två svenskar går vidare till regionsfinalen…
9 Jul, 2019

Unikt samarbete mellan trendiga Teeling Irish Whiskey och Rum Plantation

Whisky och Bourbon Craftdestilleriet Teeling Whiskey är extremt kreativa när det gäller fatlagringar…
9 Jul, 2019

SodaStream lanserar to-go-flaskan My Only Bottle

Övrigt Debatten om plastens oroväckande inverkan på miljön är ständigt aktuell…
8 Jul, 2019

Var femte svensk vet inte vad bäst före betyder

Mat och Restaurang En av fem svenskar kan inte skilja på bäst före-dag…
8 Jul, 2019

Nästa års Michelin-stjärnor delas ut i Trondheim

Mat och Restaurang För första gången ska Michelin-guiden presenteras i Norge. Nästa år…
5 Jul, 2019

”Jakten på en perfekt Gin & Tonic” utsedd till världens bästa ginbok

Whisky och Bourbon Den svenska boken ”Jakten på en perfekt Gin & Tonic”…
4 Jul, 2019

McHalloum-ish? McDonald’s lanserar en nordisk variant av den populära osten

Mat och Restaurang McDonald’s letar ständigt efter möjligheter att kunna bredda sin meny…
4 Jul, 2019

Maskiner och människor testade knäckebröd – fick samma resultat

Övrigt Ett nytt forskningsprojekt har visat att en mekanisk prövning utförd…
4 Jul, 2019
Artikelarkivet