Mat.se först med klimatsmarta sökningar

Livets Goda 24 Jun, 2019
Mat och Restaurang Nästan 30 procent av kunderna säger ja till att bli utmanade i sina matinköp och byta till andra produkter för att på så sätt själva bidra till ett bättre klimat. Det visar ett första resultat av ett unikt forskningsprojekt med klimatsmarta sökningar som Mat.se startat i samarbete med RISE, Sveriges forskningsinstitut. De varor man är mest beredd att byta ut är köttfärs, ris och vispgrädde.

Under ett par veckor har e-handelskunderna hos Mat.se på frivillig väg fått anmäla sig till förstudien som ska visa exakt hur villiga konsumenterna är att förändra sitt köpbeteende för att minska klimatpåverkan från den mat vi äter. 27 procent har hittills tackat ja till att anta utmaningen.

Forskarna på RISE har under en längre analyserat hur enskilda livsmedel och ingredienser påverkar klimatet. Klimatpåverkan mäts i koldioxidekvivalenter (CO2e) och alla livsmedel har fått ett värde uttryckt i kilo CO2e per kilo livsmedel. Med hjälp av detta värde kan man sedan se påverkan mellan jämförbara produkter som exempelvis att ris har tio gånger större klimatpåverkan än potatis.

I projektet har man identifierat livsmedel med hög klimatpåverkan och lyfter istället fram de klimatsmarta alternativen och på Mat.se kan nu de kunder som vill få hjälp genom den nya tjänsten ”klimatsmarta sök” i nätbutiken. Söker man exempelvis på ordet köttfärs till favoriträtten spagetti & köttfärssås så får man även upp de klimatsmartare alternativen kycklingfärs och soyafärs. Efter tre veckor visar primära resultat att 32 procent av de som sagt ja faktiskt väljer ett klimatsmart alternativ till köttfärs. Nio byter byter ut vispgrädde och hela 13 procent väljer ett alternativ istället för ris.

– Genom att ta fram och tydligt synliggöra klimatdata ska svenska konsumenter för första gången aktivt kunna välja varor med lägre klimatpåverkan. Vi vill driva utvecklingen av dagligvaruhandeln i rätt riktning och därmed minska den totala klimatpåverkan, säger Karin Jelkeby,verksamhetsansvarig på Mat.se

Livsmedelskonsumtionen står i dag för cirka 25 procent av hushållens totala klimatavtryck. När databasen i höst är helt utbyggd kommer en merpart av Mat.ses sortiment vara klimatberäknade.

– För RISE är det övergripande målet att bidra till en mer hållbar konsumtion och produktion av livsmedel i Sverige. Därför är det viktigt för oss att stötta det här projektet med vår kunskap och forskning, säger Britta Florén, projektledare på RISE.


Ta chansen - Winemakers Dinner med Cyril Brun från champagne Charles Heidsieck

Vin Cyril Brun, chefsvinmakare för Charles Heidsieck, kommer på besök i…
18 Oct, 2019

Nya bönor sparar disk och tid

Mat och Restaurang Nu lanseras bönor utan lag i lättöppnad förpackning under varumärket…
18 Oct, 2019

Nytt ris från Zeta

Mat och Restaurang Det som redan är gott kan ibland bli ännu godare.…
18 Oct, 2019

Mackmyra kommer att överklaga Patent- och marknadsdomstolens dom kring bildanvändning i sociala medier

Whisky och Bourbon Konsumentombudsmannen (KO) har stämt Mackmyra för användandet av sex bilder…
18 Oct, 2019

Massolino Barolo 2015 i dagens lansering på Systembolaget

Vin 2015 är ett riktigt bra år i Barolo. Vintern kom…
18 Oct, 2019

Brännland Cider släpper Brännland Iscider Belle De Boskoop 2015

Whisky och Bourbon Den 18:e oktober släpps Brännland Iscider Belle De Boskoop 2015…
18 Oct, 2019

Dags för Gin & Tonic-glögg

Whisky och Bourbon Swedish Tonics Gin & Tonic-glögg är en modern tolkning av…
17 Oct, 2019

Gaja Sito Moresco i morgondagens lansering på Systembolaget

Vin Hösten har hittills bjudit på en hel gel godsaker från…
17 Oct, 2019

Skruf nyans Mixpack

Övrigt I somras lanserade Skruf Snus den nya produktserien skruf nyans.…
17 Oct, 2019

Årets Nolia Beer i Umeå lockar med bredare utbud och fler smakupplevelser

Whisky och Bourbon Årets Nolia Beer i Umeå, den fjärde i ordningen, bjuder…
17 Oct, 2019

Ny kycklingburgare och mexikansk comeback på MAX i höst

Mat och Restaurang Under hösten uppdaterar MAX sin meny och Grilled Chicken ersätter…
17 Oct, 2019

In Flames 2019 – nytt försäljningsrekord för High Coast

Whisky och Bourbon Som många av de whiskyintresserade fick erfara, brakade det bara…
17 Oct, 2019

Martin & Servera digitaliserar leveransavisering

Mat och Restaurang I dagarna inleds ett experiment tillsammans med ett 20-tal kunder…
17 Oct, 2019

1 av 4 unga har gjort saker de ångrat när de varit alkoholpåverkade utomlands

Övrigt Unga svenskar, 18-34 år, ser i högre grad än andra…
17 Oct, 2019

Ny Sifo-undersökning: Hållbarhetsfrågorna matköparna prioriterar

Mat och Restaurang Mat med tydlig märkning av råvarans ursprungsland, minskad användning av…
17 Oct, 2019

Japanske Keita Yuge blir Barillas Master of Pasta 2019 vid Pasta World Championship i Paris

Mat och Restaurang Keita Yuge kröntes i fredags kväll till 2019 års Barilla…
16 Oct, 2019

Advanced Master Class 1.1 – ny box om rostning från High Coast

Whisky och Bourbon Värmebehandlingen av faten är mycket betydelsefull för de smaker som…
16 Oct, 2019

Miljövänligt odlad gourmetfisk tas fram i samarbete mellan forskare, kockar och näringsliv

Mat och Restaurang Efterfrågan på fisk och skaldjur ökar stadigt, samtidigt som nära…
16 Oct, 2019

The Glenrothes - Halloween Edition 2019

Whisky och Bourbon Tretton är ett otursnummer för många och något som handlar…
16 Oct, 2019

Paolo Roberto gästar Linas Matkasse

Mat och Restaurang Linas Matkasse blickar söderut och lanserar Passione Italiana – en…
16 Oct, 2019
Artikelarkivet