Hem Nyheter Mat-tv som populärkultur

Mat-tv som populärkultur

av Livets Goda

Alla människor älskar god mat. Alla människor har en daglig relation till mat, oavsett om vi har dåliga eller bra kostvanor. Därmed så faller det sig naturligt att matlagning snabbt har blivit omåttligt populärt i tv-rutan. Trenden återspeglar svenska folkets enorma matintresse, som hejdlöst slukar matprogram med hull och hår.

Artikeln är i samarbete med kritik.com

Samtidigt dras matlagningsindustrin alltmer in i samma kommersiella maskineri som redan har ett fast grepp om vårt mediala samhälle i övrigt. Det är en logisk följd eftersom alla industrier vill expandera och maximera sin vinst, men ger kanske upp lite av sin egen individualitet.

Det stora intresset av mat skapar en ökad medvetenhet om vad vi stoppar i vår mage. Som på sikt förhoppningsvis bidrar till bättre folkhälsa, och ökad popularitet för hälsosamma matproducenter.

Kommersiell matlagning

Matlagning blir hela tiden alltmer kommersiellt och tävlingsbaserat. Det har sedan länge arrangeras tävlingar i matlagning både i Sverige och internationell, där de främsta kockarna möts och tävlar om vem som är skickligast i köket. Det är en konstruktiv trend som sannolikt för matindustrin framåt, och kreativa kockar måste hela tiden skapa nya delikatesser som omvärlden kan inspireras av.

TV kockarna

Kändiskockarna blir hela tiden fler och fler. Tv-kockarna har gått från att vara små inslag i olika tv-program till att vara folkkära självklarheter. Nyhetsmorgon i TV4 upptäckte tidigt att matlagning passar bra in i deras programformat. Tv4 har sedan länge har ett fullskaligt kök i Tv-studion. Och tittaren kastas snabbt mellan intervjuer i soffan och matlagning i köket ett par meter bort.

Tv-kockarna visar stolt upp sina utsökta kokkonster i köket inför storögda programledare som får smaka, och frusta till av välbehag. I vissa fall finns säkert en liten narcissistisk underton, och de njuter säkert i fulla drag av kändisskapet. Jämförelsevis finns det säkert minst lika skickliga kockar som föredrar en lite mer undanskymd tillvaro, med endast sina kastruller som åskådare.

Alla stora dagstidningar har en välbesökt avdelning för just mat och mattrender. Där kändiskockar flitigt delar med sig av de senaste trenderna och sina professionella insikter.

Väldigt många kändiskockar försöker att bygga upp sitt eget varumärke och sälja sina egna produkter. Ibland går det kanske lite över styr. Per Morbergs skärbräda kostar 4000kr, för en planka.

Sveriges mästerkock

Matprogrammen på tv är många, men det mest populära är kanske Sveriges mästerkock, som visas säsongsvis.

Sveriges mästerkock har över en miljon tittare per avsnitt, då hungriga svenskar flockas runt tv:n för att se tappra deltagare laga mat, och ta emot juryns skoningslösa dom. Skaparna av programmet har mycket noga tänkt ut hur man ska locka tittare, som lojalt bänkar sig framför tv:n varje nytt avsnitt.

Spelindustrin lockas till nästan alla populära live-evenemang med på förhand okänt utfall, och matlagningsindustrin är inget undantag. Och tittarna kan besöka någon av alla de bästa bettingsidorna online och spela på deltagare i programmet man tror kommer att vinna. Sofia Henriksson är vinnare av årets Sveriges mästerkock och delar med sig av sin kunskap.

Väldigt många element gör programmet populärt.

  • Tävlingsmomenten bidrar med spänning
  • Tittaren blir engagerad och upplever samhörighet med deltagarna
  • Tittaren lär sig ny kunskap om matlagning, som kanske kommer till användning samma kväll
  • Nytt avsnitt nästa vecka, som trollbinder tittaren som hela tiden vill ha mer
  • Underhållning
  • Tittaren jämför sina egna färdigheter i köket med deltagarna

Matlagningsprogrammen har stadigt ökat i popularitet de senaste årtiondena. Från att först ha varit korta inslag i ett annat tv-program, till att sedermera bli ett eget program som helt handlar om matlagning. Undrar vad som är nästa steg i utvecklingen, eller om populariteten har slagit taket?

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING