Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang MAX lånar ut sin hållbarhetschef till konkurrenterna

MAX lånar ut sin hållbarhetschef till konkurrenterna

av Livets Goda

Hållbarhet är en del av kärnan i MAX Burgers verksamhet. Nu vill burgarkedjan öka medvetenheten kring hur man lagar god mat med ett lågt klimatavtryck. Under European Foodservice Summit i Hamburg presenterade Richard Bergfors, VD för MAX Burgers, ett erbjudande till konkurrenter inom branschen – nämligen möjligheten att låna deras hållbarhetschef Kaj Török.

MAX är stolta över sin gröna meny och hade växtbaseradeburgare redan 2009. Sedan dess har burgarkedjan utökat utbudet av gröna burgare med bland annat Green-familjen 2016 och Plant Beef 2019. Vid det årliga European Foodservice Summit presenterade MAX VD Richard Bergfors ett erbjudande till konkurrenter. Från och med idag kan företag över hela världen ansöka om att låna Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers. Målet med erbjudandet är att sprida inspiration inom branschen så fler företag kan erbjuda konsumenter ett välsmakande matutbud med lågt klimatavtryck.

I Sverige kommer i genomsnitt 30 % av en familjs klimatavtryck från maten. För att sänka den siffran anser MAX att förändringen mot en mer hållbar livsmedelsindustri börjar i köket, genom att erbjuda ett bredare utbud av god grön mat.

– Vårt mål är att bli världens bästa burgarkedja genom att göra världen lite bättre. Det handlar inte bara om hur våra burgare smakar, utan också om att vi vill föregå med gott exempel när det gäller vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är avgörande för att lyckas med sin produktutveckling, men också som en central del av långsiktig lönsamhet. Vi tycker att det är viktigt att dela med oss av den kunskap vi har som företag, för att förhoppningsvis inspirera andra att göra mer. Förhoppningsvis kan vi påvisa att det gör lika gott för planeten som det gör för den egna verksamheten, säger Richard Bergfors, VD på MAX Burgers.

Med Kaj Töröks långa erfarenhet, och bakgrund som Sveriges bästa hållbarhetschef 2020, vill MAX inspirera andra aktörer inom besöksnäringen i Europa att påbörja eller påskynda sin klimatresa genom att dela med sig av kunskap om hur man implementerar ett hållbarhetstänk till sin verksamhet.

MAX menar att smaken är nyckeln till att få fler gäster att prova hållbara alternativ, och hjälpa andra företag att ställa om. Smak är en central del i MAX hållbarhetsstrategi där visionen är att gröna burgare ska smaka minst lika bra som burgare gjorda av kött.

– Vi har kommit en bra bit på vägen sedan vi började återvinna wellpapp 1969. Mycket har hänt på vår resa där vi bland annat fick världens första klimatmärkta meny 2018. Vi tilldelades även FN-pris för vår klimatpositiva meny 2019, och har haft en 900 % ökning av försäljningen av gröna burgare med låg klimatpåverkan mellan 2014 och 2021. Vi är långt ifrån perfekta, men vi har tydliga resultat att dela med oss av. Som en liten global aktör tror vi att det bästa vi kan göra är att inspirera andra att göra mer genom att dela med oss av vad vi har lärt oss, säger Kaj Török, hållbarhetschef på MAX Burgers.

För att anmäla dig, klicka här

RELATERAD LÄSNING