McHalloum-ish? McDonald’s lanserar en nordisk variant av den populära osten

Livets Goda 4 Jul, 2019
Mat och Restaurang McDonald’s letar ständigt efter möjligheter att kunna bredda sin meny med mer hållbara alternativ. Restaurangkedjan kommer snart att lansera en ny nordisk version av den populära osten halloumi, som har utvecklats i samarbete med Arla, och kommer att serveras på McDonald’s meny senare i år. Den nya osten har ännu inget namn och därför kommer McDonald’s att låta sina gäster att föreslå namn i en tävling.

McDonald’s har som målsättning att redan 2020 ska 50 % av allt protein som serveras på restaurangerna bestå av vegetariskt, fisk eller kyckling. McDonald’s tar därför fram nya menyalternativ för att locka ännu fler burgarälskare att testa vegetariskt och kommer snart att börja servera en ny nordisk ost med inspiration från den uppskattade halloumi-osten. Fördelarna med den nya osten är flera, inte minst när det gäller viktiga hållbarhetsaspekter som bland annat kortare transporter och minskad antibiotikaanvändning. Men allra viktigast är den goda smaken, osten friteras och serveras krispig med bra tuggmotstånd och kommer med en perfekt sälta som binder ihop smaken.

- Vi är så glada att äntligen kunna presentera denna nya produkt. Ett ostalternativ är efterfrågat och att vi snart kan servera en ost med fantastisk smak och konsistens är en riktigt bra deal för våra gäster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en lokal produkt och vi är säkra på att gästerna kommer älska smaken, säger Nina Remöy, ansvarig för Food Team på McDonald’s Sverige.

- Den nya osten är ett resultat av ett spännande innovationsarbete där vi letat efter en unik smak och konsistens. Mjölken kommer från Arlagårdar. På alla våra gårdar ställer vi krav på strikt antibiotikaanvändning och hög djurvälfärd. Så det känns riktigt roligt att kunna presentera denna ost tillsammans med McDonald´s, säger Inger Myresten marknadschef Foodservice Arla Sverige.

Produkten är ny och McDonald’s behöver därför hjälp med att hitta ett namn. Inom kort kommer McDonald’s att utlysa en tävling i sociala medier för att hitta det ultimata namnet tillsammans med sina gäster.

- McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja och vi älskar att samskapa med våra burgarälskande gäster. När vi nu utvecklar en helt ny produkt så känns det självklart att bjuda in dem att tycka till. Vi ser fram emot att följa deras kreativitet och se resultatet, både namnet och produkten kommer att bli en succé, säger Christoffer Rönnblad, Marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.

Produkten kommer att finnas tillgänglig på samtliga McDonald’s-restauranger i Sverige i höst.


Dafgårds lanserar tre nya rätter tillsammans med TV-kocken Wichudaporn Chaiyasaeng

Mat och Restaurang Nu lanserar Dafgårds ett samarbete med TV-kocken Wichudaporn som var…
19 Sep, 2019

Les Chétillons 2012 lanseras 20 sept

Vin Pierre Péters prestigechampagne Les Chétillons är något alldeles extra. De…
19 Sep, 2019

Korvfestivalen och Poppels inleder samarbete

Whisky och Bourbon Den 11 – 12 oktober arrangeras Korvfestivalen för första gången…
19 Sep, 2019

Öppet Hus på Kiviks Musteri under Äppelmarknaden

Whisky och Bourbon Det är mitt i skördetid och traditionsenligt är det Äppelmarknad…
19 Sep, 2019

Årets konditor koras på Bak- & Chokladfestivalen

Mat och Restaurang En av höjdpunkterna under Bak- & Chokladfestivalen, 10-13 oktober på…
19 Sep, 2019

McDonald's i Sverige får ny VD

Mat och Restaurang Den 1 oktober tillträder Joachim Knudsen som VD för McDonald’s…
19 Sep, 2019

Kiviks Musteri lanserar Björn Ranelid Paradismust

Whisky och Bourbon Ett unikt samarbete mellan Björn Ranelid och Kiviks Musteri, där…
19 Sep, 2019

Arla lanserar världens första klimatneutrala mejerisortiment

Mat och Restaurang Nu går de ekologiska Arlabönderna före och inför ytterligare höjda…
19 Sep, 2019

Fanta lanserar sin "läskigaste" nyhet någonsin

Övrigt För att göra Halloween ännu "läskigare" lanserar Fanta Dark Mystery…
18 Sep, 2019

Lättillgängliga viner ställer höga krav på tekniken

Övrigt Aldrig någonsin har väl den tekniska utvecklingen gått i en…
18 Sep, 2019

Gillar du romproducenten Diplomático? Ta chansen att medverka på en provning i romens tecken

Whisky och Bourbon Den 24:e september kan du lära dig mer om Diplomático…
18 Sep, 2019

Malaco Vattenmeloner

Övrigt Malaco Vattenmeloner är ett syrligt gelégodis med vattenmelonsmak som tilltalar…
18 Sep, 2019

Satsa matsvinnet på börsen och tjäna 200 000 kronor på 20 år

Mat och Restaurang Mat står för 25 procent av svenskars klimatpåverkan och varje…
18 Sep, 2019

Kinas ambassadör studerade svensk livsmedelsproduktion i Skåne

Mat och Restaurang Kinas ambassadör Gui Congyou besökte igår flera lantbruk och produktionsanläggningar…
18 Sep, 2019

Hennessy VS i nytt samarbete med Felipe Pantone

Whisky och Bourbon I augusti lanseras Hennessy VS med en design som tagits…
17 Sep, 2019

Findus lanserar Pease Bowls: veganska färdigrätter gjorda på ärtprotein

Mat och Restaurang Under 2018 lanserade Findus sitt nya produktsortiment Pease – Bra…
17 Sep, 2019

Portvinsfat i Mackmyras nya säsongsutgåva

Whisky och Bourbon Mackmyra har tillsammans med den portugisiska portvinsproducenten Quinta Do Vallado…
17 Sep, 2019

Nordens bästa vinlistor utses på söndag

Vin Den 22 september utses Nordens bästa vinlistor av vinguiden Star…
17 Sep, 2019

Rekordsvag krona och elbrist hotar framtiden för svensk livsmedelsindustri

Mat och Restaurang För den svenska livsmedelsindustrin bjöd årets andra kvartal på ökade…
17 Sep, 2019

Höstens nyhet från Oumph! rullar in

Mat och Restaurang Från och med vecka 38 släpps nu Oumph!’s nyhet för…
17 Sep, 2019
Artikelarkivet