McHalloum-ish? McDonald’s lanserar en nordisk variant av den populära osten

Livets Goda 4 Jul, 2019
Mat och Restaurang McDonald’s letar ständigt efter möjligheter att kunna bredda sin meny med mer hållbara alternativ. Restaurangkedjan kommer snart att lansera en ny nordisk version av den populära osten halloumi, som har utvecklats i samarbete med Arla, och kommer att serveras på McDonald’s meny senare i år. Den nya osten har ännu inget namn och därför kommer McDonald’s att låta sina gäster att föreslå namn i en tävling.

McDonald’s har som målsättning att redan 2020 ska 50 % av allt protein som serveras på restaurangerna bestå av vegetariskt, fisk eller kyckling. McDonald’s tar därför fram nya menyalternativ för att locka ännu fler burgarälskare att testa vegetariskt och kommer snart att börja servera en ny nordisk ost med inspiration från den uppskattade halloumi-osten. Fördelarna med den nya osten är flera, inte minst när det gäller viktiga hållbarhetsaspekter som bland annat kortare transporter och minskad antibiotikaanvändning. Men allra viktigast är den goda smaken, osten friteras och serveras krispig med bra tuggmotstånd och kommer med en perfekt sälta som binder ihop smaken.

- Vi är så glada att äntligen kunna presentera denna nya produkt. Ett ostalternativ är efterfrågat och att vi snart kan servera en ost med fantastisk smak och konsistens är en riktigt bra deal för våra gäster. Det är extra roligt att vi nu kan erbjuda en lokal produkt och vi är säkra på att gästerna kommer älska smaken, säger Nina Remöy, ansvarig för Food Team på McDonald’s Sverige.

- Den nya osten är ett resultat av ett spännande innovationsarbete där vi letat efter en unik smak och konsistens. Mjölken kommer från Arlagårdar. På alla våra gårdar ställer vi krav på strikt antibiotikaanvändning och hög djurvälfärd. Så det känns riktigt roligt att kunna presentera denna ost tillsammans med McDonald´s, säger Inger Myresten marknadschef Foodservice Arla Sverige.

Produkten är ny och McDonald’s behöver därför hjälp med att hitta ett namn. Inom kort kommer McDonald’s att utlysa en tävling i sociala medier för att hitta det ultimata namnet tillsammans med sina gäster.

- McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja och vi älskar att samskapa med våra burgarälskande gäster. När vi nu utvecklar en helt ny produkt så känns det självklart att bjuda in dem att tycka till. Vi ser fram emot att följa deras kreativitet och se resultatet, både namnet och produkten kommer att bli en succé, säger Christoffer Rönnblad, Marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.

Produkten kommer att finnas tillgänglig på samtliga McDonald’s-restauranger i Sverige i höst.


Nautilus Pinot Noir har bytt årgång till 2015

Vin Nautilus Pinot Noir har nu bytt till årgång 2015 på…
17 Jul, 2019

Dreamhackers stora guide till craft beers och nattlivet i Montreal

Övrigt Det är inte längre en nyhet att Dreamhack kommer anordnas…
17 Jul, 2019

For Peat´s Sake Blended Whisky – största rökiga par-lanseringen på Systembolaget någonsin

Whisky och Bourbon For Peat´s Sake är en helt ny skotsk blended whisky…
17 Jul, 2019

Gratis guide: Boxtoppen bjuder dig på en omfattande genomgång av lådviner!

Övrigt Boxtoppen.se har gjort en genomgång av hela 125 lådviner ur…
15 Jul, 2019

Erik Nilsson, Jönköping, tar silver i Jameson Barrelmen’s Homecoming 2019

Whisky och Bourbon Jameson Barrelmen’s Homecoming är en global Jameson Whiskey-tävling som ordnas…
15 Jul, 2019

Brygghuset Finn bjuder in till Ölfestival

Whisky och Bourbon Den tredje augusti bjuder Brygghuset Finn in till en exklusiv…
15 Jul, 2019

Systembolaget lanserar i begränsad upplaga två viner från Ferraton Père et Fils

Vin Den 16 augusti erbjuder Vinovativa två viner från Rhôneproducenten Ferraton…
15 Jul, 2019

Red Stripe i samarbete med hiphop kollektiv för årets Red Stripe Music Tour

Whisky och Bourbon Red Stripe – den kultförklarade ölen från Jamaica med sin…
15 Jul, 2019

Vem dricker svenskarna helst öl med i sommar? GW såklart!

Whisky och Bourbon Leif GW Persson, Sveriges mest folkliga kriminolog tillika uppskattade medieprofil…
12 Jul, 2019

Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape, nu på magnumflaska

Vin 20-års jubilerande Domaine du Vieux Lazaret Châteauneuf-du-Pape, Sveriges mest sålda…
10 Jul, 2019

Årets lansering av Dogheria är här

Vin Poderi dal Nespoli firar iår 90 år och Lively Wines…
10 Jul, 2019

Sveriges bästa bartender utsedd

Whisky och Bourbon I förra veckan vann Josephine Sondlo den eftertraktade titeln ”Sveriges…
9 Jul, 2019

Thilda & Jerome representerar Sverige i S. Pellegrino Young Chef

Mat och Restaurang Nu är det avgjort, två svenskar går vidare till regionsfinalen…
9 Jul, 2019

Unikt samarbete mellan trendiga Teeling Irish Whiskey och Rum Plantation

Whisky och Bourbon Craftdestilleriet Teeling Whiskey är extremt kreativa när det gäller fatlagringar…
9 Jul, 2019

SodaStream lanserar to-go-flaskan My Only Bottle

Övrigt Debatten om plastens oroväckande inverkan på miljön är ständigt aktuell…
8 Jul, 2019

Var femte svensk vet inte vad bäst före betyder

Mat och Restaurang En av fem svenskar kan inte skilja på bäst före-dag…
8 Jul, 2019

Nästa års Michelin-stjärnor delas ut i Trondheim

Mat och Restaurang För första gången ska Michelin-guiden presenteras i Norge. Nästa år…
5 Jul, 2019

”Jakten på en perfekt Gin & Tonic” utsedd till världens bästa ginbok

Whisky och Bourbon Den svenska boken ”Jakten på en perfekt Gin & Tonic”…
4 Jul, 2019

McHalloum-ish? McDonald’s lanserar en nordisk variant av den populära osten

Mat och Restaurang McDonald’s letar ständigt efter möjligheter att kunna bredda sin meny…
4 Jul, 2019

Maskiner och människor testade knäckebröd – fick samma resultat

Övrigt Ett nytt forskningsprojekt har visat att en mekanisk prövning utförd…
4 Jul, 2019
Artikelarkivet