Hem Vinvärlden Moët & Chandon visar smarta miljölösningar

Moët & Chandon visar smarta miljölösningar

av Livets Goda

Dessa siffror stämmer väl överens med vad doktor Richard Smart visade på, när han under provokativa former under konferensen Wineries for Climat Protection i Barcelona den 10 juni menade på att vinmakare är vårdslösa som låter all koldioxid som bildas vid jäsning spridas rätt upp i atmosfären. Ett sätt att reducera koldioxidavtrycket är att buteljera vinerna i lättare flaskor. Enligt Pere Escolar på Codorníu ligger problemet i att flaskorna måsta tåla ett tryck av minst 3.2 bar vid 20 grader, dessutom klara av nedfrysningen vid dégorgering. Under 2010 minskade man transportvikten med elva procent genom att börja buteljera sina mousserande viner i 800 gram tunga flaskor istället för 900 gram. Hos champagnejätten Moët & Chandon ser siffrorna ungefär likadana ut. ”Vårt mål är att minska koldioxidutsläppen med 25 procent till 2020 och 75 procent till 2050”, berättar Benoît Gouez (bilden) som sedan drygt tio år är vinmakare för Moët & Chandon och Dom Pérignon. Han berättar att tillverkning och buteljering står för ungefär 37 procent av koldioxidutsläppen och transporter och distribution med 18 procent, men att man har hittar flera smarta lösningar för att komma tillrätta med problemet. Till att börja med har man sedan början av 1990-talet gått över till feromonstörare istället för insektsmedel i vingården, vilket har en tydligt hämmande effekt på populationen av skadliga insekter bland vinrankorna. Dessutom har man planterat tilläggsgrödor mellan raderna av rankor på ungefär hälften av den totalt 1 200 hektar stora egna vingårdsarealen. ”I Champagne är snarare tio procent en vanlig siffra”, menar Benoît och säger att bara dessa två lösningar har gett en tydlig reduktion av koldioxidutsläppen. Men allra störst är effekten av att sedan 2010 ha minskat flaskvikten från 900 gram till 835 gram, vilket enligt beräkningar minskar champagnehusets koldioxidutsläpp med hela 792 ton per år. I stort sett lika stor vinst har man nått genom att se över logistiken. Bland annat säljer man en flaska champagne och en champagnekylare som presentförpackning, men genom att skicka flaskorna för sig och ishinken för sig, har man kunna minska transportvolymen så mycket att man har reducerat koldioxidutsläppen med ytterligare cirka 100 ton per år! Än större är effekten på att paketera flaskorna annorlunda. ”Bara genom att paketera flaskorna stående i lådor om sex flaskor, har vi kunna effektivisera lastningen på pallarna så mycket att vi idag, med samma volym av vin totalt sett, skickar iväg 3 600 pallar färre varje år”, säger han. Inte nog med det – med 3 600 färre pallar varje år, har man dessutom kunna minska antalet containrar med närmare 600 per år. Sammantaget har denna logistiska lösning resulterat i en minskning av koldioxidutsläppen med hela 600 respektive 500 ton per år! ”Det är aldrig en enda lösning som ger det stora resultatet, det är alltid flera”, säger Benoît om de imponerande siffrorna. Nick Room, som arbetar för varuhuskedjan Waitrose i Storbritannien (med 6.3 procent av landets totala vinmarknad), lägger i sitt anförande till att det inte främst handlar om att sluta göra vissa saker, utan om att göra samma saker mycket bättre. Hur kunder resonerar i den här frågan i olika länder skiljer sig markant åt. Bara 23 procent av spanjorerna är insatta i begreppet ”koldioxidavtryck”, medan siffran i Storbritannien är 93 procent och i Japan hela 97 procent.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING