Montern på mässan – några tips

av Livets Goda

Mässor är den perfekt platsen för ditt företag att nätverka och knyta kontakter. På få andra platser samlas potentiella kunder, befintliga kunder, samarbetspartners och leverantörer på ett och samma ställe. En viktig del av mässan är själv montern – där ni marknadsför ert företag och där folk träffar er. Läs vidare för att några tips och saker att tänka på kopplad till montern.

Artikeln är i samarbete med BrandNewProfile

Montern – av de viktigaste delarna

Själva montern är en mycket viktig del att tänka på. Hur ska den se ut och vad ska den utstråla för känsla? Vilket material ska montern bestå av och hur ska själva möblemanget se ut? Sätt upp en budget för hur mycket ni vill spendera på den. Det finns upplägg på montrar som kostar allt mellan himmel och jord.

Tänk smart vid val av monter

Tänk smart och gå inte automatiskt på den dyraste eller den billigaste varianten. Fundera på vad ni vill ha ut av mässan och hur ni kan nå era mål – kanske är det genom en stor påkostad monter eller den raka motsatsen. Det ser olika ut för olika företag och olika mässor.

En besökare ska kunna se montern på avstånd

En bra monter ska oavsett storlek och hur påkostad den är sticka ut och vara inbjudande. Besökare ska på långt håll kunna se montern samt veta att den tillhör just ditt företag. När besökare kommer fram till montern ska det vara tydligt vad det är ni gör och vilka ni är. Enkelhet och tydlighet – det är nyckelord för en monter på en mässa.

Inbjudande monter för besökaren

Montern ska vara lättillgänglig och vara inbjudande för besökaren. Ta bort fysiska hinder som gör det svårare för en person att komma in i montern. Öppen planlösning är att föredra. Sittmöjligheter eller ståmöjligheter – fundera på vad som passar bäst. Undvik trånga utrymmen där folk inte kan vistas överhuvudtaget. Ha inte heller för mycket saker eller material i er monter – som tidigare nämnt är enkelhet att föredra.

Bemanning av montern

Bemanningen av er monter är minst lika viktig som montern själv. Hur många behöver finnas där och vilka egenskaper ska personerna besitta? Vad kan eventuella besökare vilja ha svar på?

Inte för många eller för få i montern

Hur många personer behövs för att kunna möta besökarnas behov? Varken för många eller för få. Tänk på att besökare kommer i omgångar. Ibland är det helt tomt på folk för att i nästa sekund vara fullproppat. Var förberedd på att det kan svänga fort.

Rätt folk på rätt plats

Gällande “rätt folk” är detta minst lika viktigt. Självfallet bör minst en medarbetare med säljkunskap finnas på plats. Men detta är inte den enda funktionen som en medarbetare behöver ha. Ha också folk på plats med expertkunskap som kan svara på eventuellt mer invecklade frågor från besökare. Det ger en känsla av seriositet och att ni vet vad ni gör på ert företag.

Give-aways: ge bort saker som folk kommer ihåg

En annan viktig del i montern är att ha give-aways. Alltså små saker som besökare kan ta med sig som fungerar som marknadsföring för ditt företag. Exempel kan vara flyers, visitkort, små spel, godis eller annat. Reklampennor med tryck är ett annat mycket bra tips som give-away. En penna kommer alltid till användning och det är stor chans att besökaren kommer ha kvar den länge vilket blir enkel marknadsföring för ditt företag.

Avslutningsvis – ta vara på möjligheterna

För att sammanfatta är mässor en fantastiskt säljmöjlighet. Se till att ta vara på den möjligheten. Gör er research, läs på, fråga runt vad som funkar och ge 100 %. Då kommer mässan betala tillbaka sig flerdubbelt om med nya intäkter från kunder. Lycka till!