Hem Vinvärlden Namnet viktigt för att lyckas i Kina

Namnet viktigt för att lyckas i Kina

av Livets Goda

“Namnet på ett vin som ska lyckas i Kina måste ha ett positivt namn som inte krockar med den kinesiska traditionen. Flera franska vinproducenter har till sin förvåning upptäckt att deras företagsnamn redan varit namnskyddade på den kinesiska marknaden av ett annat företag. Då tvingas de hitta på nya namn för att ta sig in på den kinesiska vinmarknaden. De franska vinregioner och producenter som har kända varumärken globalt, har anpassat översättningen på sina namn för att passa in på den kinesiska marknaden. Bordeaux är ett lysande exempel. Deras översättning till kinesiska tecken blir fonetiskt “”Bo er duo”” som betyder “”vågor”” och “”gott””. Det ger de kinesiska konsumenterna en bild av de enorma mängder vin som framställs nära havet i Bordeaux. Framgången för Bordeauxvin beror givetvis inte bara på denna lyckade översättning, men det bidrar starkt till att konsumenterna lätt kommer ihåg namnet och kan uttala det med lätthet. De producenter som inte varit lika noggranna har överraskats hur översättningar på namn kan snedvridas om de är okända i Kina. Om det vill sig illa så innehåller de ordlekar eller ord som är ovälkomna i Kina eller i någon av dess många dialekter. Ett ord som fungerar i en Storstad som Shanghai, kan visa sig vara katastrofalt i ett annat område eller tvärtom. De grundläggande reglerna att tänka på i Kina verkar vara att inte använda för många tecken. Att se till att namnet är lätt att uttala samt att namnet ska vara lätt att komma ihåg för den kinesiske vindrickaren. Ett genomtänkt namn som är väl anpassat till den kinesiska marknaden, ger konsumenten en positiv bild av ursprungslandet och de människor som skapar dess viner. Många franska vinmakare har tagit hjälp av en kinesisk affärspartner för att skapa ett positivt varumärke i Kina. Det som har varit de franska producenternas lycka i den vinflod som översköljt kineserna från hela världen, är att kineserna tilltalas av Frankrikes långa och starka tradition av vinframställning. Kineserna verkar älska bilden av sirliga franska vinslott där traditioner följts i århundraden.”

RELATERAD LÄSNING