Neddragningar på Kiviks Musteri

av Livets Goda

Neddragningar på Kiviks Musteri: Svensk livsmedelsindustri upplever i nuläget en mycket utmanande situation, vilket bidragit till att flera företag har fått varsla personal den senaste tiden. Som en konsekvens av rådande omständigheter med ökade priser, brist på råvara och hård press från kunderna försvinner nu även ett antal tjänster på Kiviks Musteri.

Neddragningar på Kiviks Musteri

Neddragningar på Kiviks Musteri

Kiviks Musteri är ett svenskt livsmedelsföretag i femte generationen med all tillverkning i Sverige. Företaget etablerades 1888 då det första äppelträdet planterades i Kivik och har sedan dess vuxit till att innefatta en bred portfölj av egna varumärken och produkter förädlade av frukt, bär och grönt, legotillverkning samt två besöksmål som attraherar över 200 000 besökare per år.

Försäljningen för svenska livsmedelsföretag har aldrig minskat så mycket som nu och 9 av 10 företag har inte fått täckning för sin kostnadsökning, visar konjunkturbrevet från Livsmedelsföretagen (Q1 2023). För Kiviks Musteri med 180 fastanställda och små marginaler får detta stora följder som nu alltså leder till att ett 10 tjänster, främst tjänstemän, måste bort.

– Vi upplever att det har varit en bristande kunskap kring livsmedelskedjans kostnadsstruktur bland såväl myndighetschefer som ledande politiker. Detta har bidragit till orimliga krav på oss som tillverkare gällande bland annat kostnadssänkningar. I kombination med att den svenska valutan skenar, får detta förödande konsekvenser för vår verksamhet, säger VD Thomas Jensen i ett uttalande.

Situationen i omvärlden har lett till att konsumenterna lämnar de stora livsmedelsaktörerna till förmån för lågpriskedjor, vilket leder till minskad lönsamhet. Livsmedelskedjorna styr också aktivt över konsumtionen till sina egna märkesvaror, vilket även det bidrar till lägre försäljning.

– Det råder en stor osäkerhet just nu. Vi gör den här justeringen för att kunna investera för framtiden. Vi tror på svensk livsmedelsindustri och att fler kommer tillbaka till att konsumera den mat och dryck som tillverkats i Sverige, från kända svenska varumärken. Nu mer än någonsin är det viktigt att vi säkrar tillgången av inhemska livsmedel för framtiden och att Kiviks Musteri har en plats då, avslutar Thomas Jensen.

Kiviks Musteris vision är att företagets tillväxt och erbjudanden ska levandegöra Österlen och möjliggöra att för kollegor, leverantörer och deras familjer fortsatt ska kunna verka och bo där. Arbetet fokuseras konsekvent på långsiktighet med målet att fortsätta finnas på samma plats med produktion endast i Sverige i ytterligare minst fem generationer.