- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Nespresso och Johanna Ortiz lanserar julkaffe med inspiration från regnskogen

Till årets julsäsong samarbetar Nespresso med den colombianska modedesignern Johanna Ortiz. Tillsammans lanserar de Nespressos årliga julsläpp, detta år med inspiration från regnskogen.

Nespressos nya kollektion Gifts of the Forest visar på företagets engagemang i områden där kaffebönor växer. Kollektionen är limiterad och består av kaffe för både Original och Vertuosystemet tillsammans med julinspirerade tillbehör som är perfekta gåvor till vänner och familj. Kaffeälskare kan ge denna julgåva med vetskapen om att Nespresso ger tillbaka till regnskogen, då företaget utöver sitt engagemang i jordbruksskogar även hjälper till att skydda 10 miljoner träd i Amazonas.

För att ge liv till denna limiterade kollektion har Nespresso samarbetat med den colombianska modedesignern Johanna Ortiz. Hennes innovativa kreationer utgår från ett samspel mellan natur och hållbarhet som tar kaffeälskare in i Nespressos juliga värld.

Johanna Ortiz säger ”För mig har alltid design och natur gått hand i hand och det var därför det här samarbetet talade till mig på ett personligt plan. Colombianskt kaffe har också en speciell plats i mitt hjärta. Som en aktiv supporter i kampen mot klimatförändringar var även vetskapen om att Nespresso skyddar 10 miljoner träd i Amazonas utöver deras engagemang för jordbruksskogarna en anledning till att det här samarbetet passade mig perfekt. När jag designade kollektionen hade jag idéen att fånga regnskogen genom att inkorporera rika trädkronor och mörka, jordiga toner. Det har varit en fantastisk process och ett partnerskap som jag har haft mycket glädje av.”

Upptäck regnskogen med Nespressos kaffeblandningar från Forest Variations
Årets julkollektion av kaffe består av två smaksatta blandningar och ett svart kaffe, inspirerade av regnskogens frukter och mäktiga trädkronor.

Till Original

Forest Blacks
Forest Fruit Flavour
Forest Almond Flavour

Till Vertuo

Forest Black
Forest Fruit Flavour
Forest Almond Flavour

Testa cocktails gjorda på kollektionen Gifts of the Forest
Kaffeälskare kan överraska gäster med ett gott cocktail-recept gjort på Gifts of the Forest. Varje recept har tagits fram av Nespresso med Gifts of the Forest i åtanke och för samman smakerna av natur och kvalité. Inspiration till kaffecocktails hittar ni på www.nespresso.com/recipes.

Tillbehör i limiterad utgåva som passar perfekt som gåva
Nespresso erbjuder även en rad tillbehör i limiterad utgåva att överraska nära och kära med.

Räkna ner dagarna med adventskalendern från Nespresso x Johanna Ortiz
För att dra igång julperioden och addera spänning till årets festligheter släpper Nespresso återigen den mycket uppskattade adventskalendern. Årets upplaga är designad av Johanna Ortiz och kalendern finns tillgänglig för både Vertuo och Original. Varje dag från 1 till 23 december får kaffeälskare prova på en ny smak och den 24:e avslutas kalendern med en speciell gåva.

Sätt färg på julen med Nespresso x Johanna Ortiz NOMAD resemugg
För de som vill uppleva kaffet från Nespressos kollektion Gifts of the Forest utomhus finns Nespressos senaste resemugg. Som en del av samarbetet med Johanna Ortiz har hon designat muggen för att den ska smälta in i naturen med sin mörka körsbärsröda färg, efter regnskogens rika mörka bär.

Överraska nära och kära med exklusiva presenter
Utöver sitt kaffeerbjudande är Nespresso även spända på att få presentera två exklusivt designade tillbehör för julsäsongen. Det är dels en tygväska som är tillverkad i ekologisk bomull och en användbar anteckningsbok gjord på återvunna material. Båda är dekorerade med mönstret från Nespressos samarbete med Johanna Ortiz och visar svepande trädkronor som ger en härlig känsla av regnskogen.

För kaffeälskare on the go
För en begränsad tid tar Nespresso tillbaka sin ikoniska Touch Travel Mug i ny tappning. Denna julsäsong kommer resemuggen vara tillgänglig i guld, för de som vill sätta lite extra glans på tillvaron.

Nespresso ger tillbaka till regnskogen
Denna julsäsong är Nespresso stolta att samarbeta med Conservation International för att ge tillbaka till regnskogen. I 20 år har Nespresso arbetat med att skydda naturen genom projekt inom jordbruksskog för att värna om det ekosytem som kaffebruken är beroende av. För att ta detta ett steg längre och ge stöd till det lokala samhället engagerar sig nu Nespresso i att skydda 10 miljoner träd i den delen av Amazonas som ligger i colombianska La Pedrera. Detta görs i samarbete med Conservation International och Madroño-samhället i La Pedrera. Bevarandet av regnskogen spelar en stor roll i Nespressos hållbarhetsvision som är att skapa ett kaffe där varje kopp har en positiv påverkan på miljön – hela vägen från böna till kopp.

Den limiterade kollektionen Gifts of the Forest finns att köpa på www.nespresso.se och i utvalda Nespresso Boutiques.

Om Johanna Ortiz
Johanna Ortiz grundades 2003 i Cali, Colombia och är ett globalt livsstilsvarumärke inom lyxsegmentet. Märket säljs i 17 länder hos ledande återförsäljare och omfattar idag ready-to-wear, accessoarer, badkläder och serviser.

Med huvudkontor i Cali har Johanna Ortiz byggt upp ett långlivat företag med ett tydligt syfte och en stark gemenskap. Hon har mött tillväxt med strategi genom att etablera en toppmodern ateljé som säkerställer bevarandet av hantverkskunskap, nedärvda tekniker och kulturarv. Johanna Ortiz-familjen består idag av mer än 360 människor som alla tar stolthet i sin lokal produktion, skapandet av jobbmöjligheter och upplyftandet av kvinnor och colombianska konstnärer.

2017 lanserade Johanna Ortiz ”Escuela Johanna Ortiz”, ett gratis träningsprogram som erbjuder kurser på professionell nivå inom high-end-broderi och sömnad. Fler än 60 kvinnor har genomfört programmet och trots att det inte finns något krav på att söka jobb hos Ortiz så är det många som gör det.

Under våren 2020 samarbetade Johanna Ortiz med H&M för att ta fram en kollektion av hennes designer. Kollektionen hyllade inte bara kvinnor av alla storlekar utan var även det första samarbetet retailjätten gjort med en latinamerikansk designer.

Det är de här initiativen som har gett Ortiz inbjudningar till Vita huset och FN. Dessutom har det gett henne en plats bland Business of Fashions 500: ett index över människor som är med och formar den globala modeindustrin.

Som global ambassadör för colombiansk stil fortsätter hon att sprida sydamerikansk kultur till kvinnor världen över. www.johannaortiz.com

Om Conservation International
Conservation International arbetar med att skydda de viktiga fördelar som naturen ger till människor. Med hjälp av vetenskap, partnerskap och fältarbete driver Conservation International innovation och investeringar inom naturbaserade lösningar för klimatkrisen, stödjer skyddandet av kritiska livsmiljöer och främjar ekonomisk utveckling som rör bevarandet av naturen. Conservation International arbetar i 30 länder runtom i världen och skapar möjligheter på alla nivåer i samhället för att skapa en renare, hälsosammare och mer hållbar planet. Följ Conservation Internationals arbete på Conservation NewsFacebookTwitterInstagram och YouTube.