– Det är just därför vi låter sommelierer blindprova vårt kaffe tillsammans med andra produkter, för att de ska fokusera på smaken och inte hur det tillagas, förklarar David Canarutto, Brand B2B Manager på Nespresso. Målet med utbildningen, som består av två dagars sensoriska övningar, är att sommeliererna ska lära sig att rekommendera olika slags kaffe till olika slags sprit- och chokladsorter. Givetvis hoppas man också på att kunna sälja sitt kaffe och sina maskiner till fler restauranger och i förlängningen även till privatpersoner. Kritiken bland kaffepuritanerna handlar om att bryggprocessen automatiseras med maskinen. Som barrista eller nyfiken kaffenörd kan du varken bestämma malningsgrad, tryck eller vattenmängd. Paradoxalt nog är det just maskinen och den snabba tillagningen som gjort Nespresso populärt hos restaurangerna. Det går snabbt och kvaliteten är jämn. I dagsläget finns det 16 stycken ”Grand Cru Blends” att välja på vilket inkluderar fyra koffeinfria alternativ. – Nästa steg är att göra en premiumserie kaffe för endast ett fåtal utvalda restauranger, fortsätter Canarutto. Men något Estate-kaffe blir det nog inte tal om. Den dagliga produktionen av 4,2 miljoner portioner kaffe gör även en premiumserie på tok för voluminös för att enbart använda bönor från en enda plantage. Mer info: http://www.nespresso.com/
Nespresso utbildar sommelierer blint
614
Förra artikeln