Hem Vinvärlden Nigeria törstar efter champagne

Nigeria törstar efter champagne

av Livets Goda

”Oljebaroner, hiphop stjärnor och landets blomstrande filmindustri – känd som Nollywood – har alla en stor efterfrågan på de franska bubblorna. ””Champagne har sin egen demografi – och det handlar inte om medelklassen utan det är eliten vi pratar om”” säger Spiros Malandrakis, analytiker på Euromonitor. ””Nigeria är väldigt uppdelat socialt, med stora sektioner av befolkningen i arbetsklassen, medan eliten har pengarna att spendera på extravaganta saker”” fortsätter Spiros. Champagne är en viktig faktor för eliten och cuvéer av de prestigefullare slaget upplever en stor efterfrågan. Armand de Brignac, även känd som Ace of Spades, åtnjuter exempelvis en stor framgång i landet. ””Nigeria är en av våra snabbast växande marknader – vi är speciellt populära på nattklubbar och våra champagner dricks ofta vid speciella tillfällen som bröllop”” säger Armand de Brignacs globala varumärkesdirektör Yvonne Lardner. ””Vid kändisfesterna i Lagos dricks alltid champagne, och det måste vara det finaste – Cristal, Dom Pérignon mm – de är viktiga statussymboler””, berättar Vanessa Walters, skribent för det nigerianska kvinnomagasinet Genevieve ””Det är en intern tuppfäktning, precis som att folk visar att deras hus är större än grannens”” lägger Walter till. Värdet på Nigerias vinindustri beräknas uppgå till 237 miljoner pund år 2015, och landet ses som en av champagnes viktigaste framtida marknader. Medan landet är Afrikas största oljeproducent, så lever 63 procent av befolkningen på under en pund per dag, vilket kan sättas i relation till champagnepriserna som på nattklubbar ligger mellan 77 pund för en flaska Moet & Chandon NV, eller över 550 pund för en flaska Cristal. Källa: The Drinks Business Bild: Armand de Brignac,”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING