Nobelfesten 2024: Stadshuset fylldes igår igen för årets festliga Nobelmiddag och vi kan nu konstatera att den högklassiga Facile Punsch återigen hedrats med sin närvaro på menyn. Facile Punsch har vid flertalet gånger serverats kungligheter, politiker, kändisar och studenter på denna högtidliga tillställning och igår gavs de inbjudna återigen möjligheten att få avnjuta denna klassiker till kaffet.
Bakom Facile hittar vi Henrik Facile som skapade det framgångsrika receptet. Som vi tidigare skrivit om här på Livets Goda, så var ett av hans viktigaste drag att inkludera en högklassig Jamaicarom i blenden. Facile gjorde sitt första framträdande i Spegelsalen på Grand Hotell i Stockholm i oktober 1993 när Henrik presenterade sin skapelse på en stor vinprovning. Punschen serverades även till (och i) Grand Hotells klassiska punschglass och samtidigt som desserten intogs satt Povel Ramel vid pianot och spelade och sjöng; bland annat ‘Varför är där ingen is till punschen’?
Povel Ramel kom att bli en livslång Facile punsch vän, och introducerade även punschen till många i musikbranschen. Efter premiären introducerades Facile punsch till Sveriges bättre restauranger och Studentnationer och succén blev snabbt ett faktum. I juli 1994 lanserades Facile för första gången på Systembolaget och resten är, som det så populärt brukar heta, historia.
Livets Goda om Facile Punsch – Nobelfesten 2024
Upphällt i glaset möts vi av en gyllene transparent bärnstensfärgad punsch. Doftspelet är generöst uttrycksfull med markerade arrakstoner, samtidigt som en diskret vind av rom nyanserat backar upp i horisonten. Väl i gom uppträder fatkryddigheten nyanserat intensivt, förankrat i beståndsdelen av jamaicanska rommen, vilket beklär arrakens söta karaktär väl. Detta i samspel med citrusfrukternas instick och den florsockerpudrade pomeransen skapar en balanserad motpol till det söta, där även den något högre alkoholhalten bidrar med såväl pondus som fräschör. Facile Punsch är en tidlös klassiker som uppträder med nobel elegans.
92 p
Facile punsch avnjutes utmärkt såväl lätt kyld som rumstempererad; vilket serveringssätt som väljs beror på eget tycke och smak men serveras punschen till en dessert eller salt mögelost så vinner den på lätt kyla.
Facile Punsch, som serverades på Nobelfesten 2024, finns i cirka 20 Systembolagsbutiker och kan beställas till övriga utan extra kostnad. Flaskan (700 ml, 26%) har artikelnummer 637 och kostar 329 kronor och man finner den på Systembolaget HÄR
Mer läsning för den intresserade – Punschens historia
PUNSCHEN PÅ 1700-TALET
Den svenska punschhistoriken går tillbaka till augusti 1733 då Batavia-arrak från ön Java, Indonesien, kom till Sverige med Ostindiska Kompaniets första fartyg ”Fredricius Rex Suecia”. Batavia-arrak kom att dominera svensk spritimport ända fram till början av 1900-talet. En av de tidigaste nedtecknade recepten på svensk punsch kommer från hushållerskan och kokboksförfattarinnan Cajsa Warg år 1755. Därefter reglerades det i en förordning år 1767 att punsch skall tillverkas på Batavia-arrak. Svensk punsch serverades på krogar och kaffehus, där de klassiska ingredienserna Batavia-arrak, vatten, socker, te och citron blandades till färdig dryck efter beställarens önskemål och dracks rykande varm. Till en början blev punschen en festdryck för de välbärgade i samhället.
PUNSCHEN PÅ 1800-TALET
Under 1800-talet kom drycken att få ett uppsving och handlare i Sverige började tillverka och buteljera punsch för försäljning till den bredare allmänheten. 1845 är ett märkesår i den svenska punschens historia. Då blandade vinfirman J. Cederlund i Stockholm en drickfärdig punsch på butelj. Det var också då man började servera drycken kall, som ett alternativ till den värmande koppen. På några år fullständigt exploderade punschförsäljningen i landet. I senare delen av 1800-talet, då Sverige hade en befolkning om 3,5 miljoner, drack svenskarna årligen totalt ca fem miljoner liter punsch att jämföra med de 123,310 liter punsch Systembolaget sålde under 2016.
Många firmor tog efter Cederlund och saluförde sin egen blandning på flaska. För att hävda sig i konkurrensen och locka fler köpare på den växande punschmarknaden gav tillverkarna sin punsch slagkraftiga namn och prydde buteljerna med fantasifulla etiketter, bl a; Jakt punsch, Cykel punsch, Sport punsch för de atletiska, Bellman punsch, Kavalleri punsch, Telefon punsch, Publicist punsch för journalister, Linne punsch, Velociped punsch, Utställnings punsch, Fin punsch för de kungliga, Hushålls punsch för vanligt folk, Vega punsch, Elevator punsch (Katarinahissen), Victoria punsch, Valhalla punsch, och Cirkus punsch. Bland de ledande punschfirmorna återfanns, förutom J. Cederlund, J.D. Grönstedt och Tegnér & Wilcken i Stockholm, bl a Platin i Göteborg, Faxe i Malmö samt Carlshamns punschfabrik och von Bergen i Karlshamn.
Svensk punsch är en dryck som av många ses som den givna nationaldrycken. Dess starka förankring i de svenska traditionerna har lämnat kulturhistoriska avtryck, inte minst i de otaliga sånger som tillägnats drycken och som sjungs både hemma vid privata festligheter och av prominenta körer i offentligheten.
Punschen kommer ju ofta i slutskedet av en finare middag, och då gärna ihop med den mest kända punschsången;
Punschen kommer,
Punschen kommer,
Ljuv och sval,
Glasen imma,
Röster stimma,
I vår sal,
Skål för glada minnen!
Skål för varje vår!
Inga sorger finnes mer,
När punsch vi får
(Mel. Änkevalsen ur Glada Änkan)
Även den svenska arkitekturen har påverkats av punschens status. De vackra inglasade verandorna som borgarna och de högre stånden lät bygga på sina hus under 1800-talet och in på 1900-talet kallas för ”punschverandor”. Det var där man drack punsch, kall eller varm, med eller utan gäster. Punschen fick också starkt fäste hos studenter och militären, där den ännu idag serveras vid sammankomster och högtider. Punsch blev även Ordensbrödernas dryck. Ordenssällskapen upplevde nu sin storhetstid i landets alla städer. Par Bricole, grundat av bland andra Carl Michael Bellman, lät t o m punschen spela en särskild roll i sina ritualer.
PUNSCHENS FALL – 1900-TALET
Antalet punschvarumärken växte stort ända fram till det att det svenska alkoholmonopolet infördes och med 1900-talets inträde blev nykterhetsrörelsen i Sverige radikalare. Först kom varietéförbudet, sedan motboken och slutligen dödstöten mot alla de gamla punschmärkena när tillverkning och försäljning av alkoholhaltiga drycker förstatligades åren 1917 – 1919. Det statligt ägda Vin & Sprit, som fick monopol på utveckling och kontroll av sprittillverkning, reducerade då ner antalet varumärken till endast fyra stycken.