Hem Mat & Restaurang Nordic Choice Hotels re-lanserar doggy bagen

Nordic Choice Hotels re-lanserar doggy bagen

av Livets Goda

”I samband med uppstarten av Local EAT Award inför Nordic Choice Hotels en ny policy på sina restaurangkedjor Kitchen & Table och Brasserie X. Gästen ska alltid få erbjudande om en doggy bag ifall den inte ätit upp hela sin måltid. – Vi vet två saker. En tredjedel av all mat som produceras i världen kastas och 56% av restauranggästerna vill att restaurangerna ska erbjuda doggy bag ifall man inte ätit upp maten. Därför slår vi nu ett slag för doggy baggen. På det här sättet kastar vi mindre mat och du får njuta av hela måltiden. Bra för plånboken och bra för miljön. Detta är vårt lilla bidrag till att äta världen bättre, men vi är säkra på att det finns tusentals av andra goda idéer där ute. De vill vi hitta och uppmärksamma genom Local EAT Award, säger Nordic Choice Hotels ägare Petter Stordalen. En undersökning gjord av Norstat på uppdrag av Nordic Choice Hotels visar att 56% av norrmännen, i ganska stor eller väldigt stor grad, vill bli erbjuden doggy bag när de är på restaurang och har mat kvar på tallriken. Åtta av tio ber inte om doggy bag på restaurang enligt en undersökning av Konsumentföreningen Stockholm. Av dessa uppger cirka hälften (46%) att skälet är att det är pinsamt. Genom att aktivt fråga gästerna om doggy bag vill Nordic Choice Hotels bidra till att det blir någonting naturligt för gästerna och därmed minska den tröskeln som finns idag. Införandet av doggy bag sker samtidig som hotellen inom Nordic Choice Hotels nu startar den årliga jakten på nya matlösningar. Local EAT Award arrangeras i samarbete med EAT och Företagarna. Local EAT Award initierades av Nordic Choice Hotels 2013 och bakgrunden för tävlingen är att hitta svaren och lösningarna på hur vi kan äta på ett sätt som är bra för hälsan, djuren och klimatet. För mer information om Local EAT Award besök: www.eatforum.org/lea

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING