- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Norrbottens Destilleri lanserar Sicilian Dreams – efter förra årets limiterade succé Excursion

Efter förra årets limiterade succé Excursion, lanserar nu Norrbottens Destilleri Sicilian Dreams, där destilleriet använder sig av 2022 års skörd från citrusträden på Sicilien.

I maj 2021 släpptes den första limiterade produkten från destilleriet i form av Grapefruktginen ”Excursion” som satte lapp på luckan redan efter ett par dagar. Flaskan som illustrerades av Stina Wirsén, blev senare nominerad i Svenska designpriset. Nu är den tillbaka, denna gång under namnet ”Sicilian Dreams” och flaskan är illustrerad av konstnären, Dennis Eriksson.

– Vi är så glada och tacksamma över den fina respons och stora efterfrågan vi mötte med Excursion. Det kändes helt ärligt oundvikligt att inte bjuda på en come back med årets citrusskörd. Nu ger vi alla som velat fylla på chansen att göra just det, samlaren får ett nytt samlarobjekt och inte minst vill vi att fler ska få chansen att uppleva smaksensationen när Sicilien får möta Norrbotten. Det är en otroligt spännande produkt med unika smakkombinationer, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare.

Det var när Dennis Bejedal fastnade för gindrinken Bee’s Knees som tankarna på en ny produkt dök upp. Drinken består endast av gin, honung och citron, men Dennis adderade alltid några droppar grapefrukt i den för att enligt honom hitta den perfekta balansen. När Norrbottens Destilleri sedan började utveckla konceptet Excursions vandrade tankarna återigen till drinken och grapefrukt, varpå Dennis genast började se sig runt var i världen man kan hitta den bästa citrusen, skördad vid perfekt mognad.

Frukten kommer även denna gång från farmen Bio Agrumi Monasteri i Floridia på Sicilien, där Norrbottens Destilleri adopterade deras egna ekologiska träd. Där skördas frukterna endast vid behov och skickas direkt till destilleriet utan mellanhänder. Destilleriet har varit först ut med att använda sig av crowdfarming och ser även detta som en viktig del i sitt hållbarhetsarbete.

– Inför årets lansering så har vi tagit lite mer höjd för att ge fler möjligheten att testa produkten. Det har blivit många timmar zestande av citrus, vilket i slutändan resulterat i 3600 exemplar, berättar Dennis.

– När jag skapade Grapefruit Gin hade jag som mål att ge konsumenten en smakresa från bergstopparna i Norrbotten till citruslundarna nedanför Etna. Blunda och ta in den fantastiska doften, det är som att man är bland träden i citruslunden. A ”Sicilian Dream” helt enkelt. En resa tvärs över Europa i varje glas, säger Dennis.

– Med vår limiterade uppföljare kommer man utan problem kunna blanda världens godaste Bee’s Knees, och i år har vi även tagit fram ett flertal nya spännande drinkar tillsammans med bartendern Märta Kölqvist, avslutar Dennis.

Dubbeldestillerad

Sicilian Dreams är destillerad två gånger, första varvet som Mountain Dry Gin, som får ligga på tank och vila två veckor. Sedan omdestilleras produkten med mängder av ekologisk citrus, framför allt grapefrukt, men även apelsin och citron. Därefter har produkten legat och vilat på ståltank i hela tre månader. Utöver att satsa på en unik produkt har producenten från Norrbotten till denna lansering också valt att samarbeta med en av Sveriges främsta illustratörer, Dennis Eriksson, som har gjort sin tolkning av konceptet och illustrerat flaskans etikett.

Sicilian Dreams (Art. nr 56173) har säljstart 11/5 klockan 10:00 och går att beställa till valfritt Systembolag i Sverige.