“- I Spanien finns många utmärkta mousserande viner som går under namnen Espumoso, Burbujas, Cava, med flera, men fransmännen har lyckats bäst i marknadsföringen av sin Champagne, förklarar Andrea vidare. Dock exporteras exempelvis mer Cava än Champagne, räknat i liter, fortsätter hon. – Spanjorerna har förstått att svenskar älskar att handla på auktioner, och därför väcktes idén om att göra lanseringen på ett nytt och spännande sätt, berättar en av medgrundarna, Pekka Wiena. Stoppauktioner är en världsunik auktionsidé som kostat mycket att utveckla. – Men vi tror att konceptet även går att använda i fler länder, och ser därför långsiktigt på investeringen, kontrar Andrea. Utöver cava finns även ett brett utbud av röda och vita viner samt roséviner på Stoppauktioner. “”Skruvkork”” och lådviner är tabu, enligt vinproducenterna. De hävdar att Bag-In-Box är ett “”svenskt fenomen””. “”Mycket få spanska vinälskare skulle ställa fram ett “”lådvin”” berättar Andrea. Hon poängterar att i Spanien är det fortfarande kork och flaska som gäller. Stoppauktioner löper veckovis, söndag till söndag. Auktionen är omvänd – vinerna börjar på “”marknadspriset”” och sjunker successivt till en nivå där kunden är beredd att acceptera priset. Att gå den gängse vägen via en importör och Systembolaget, skulle göra vinerna onödigt dyra, resonerar initiativtagarna till Stoppauktioner. Mer information finner på Stoppauktioner.se“
Nu har alla råd med lyxbubbel
740