Hem NyheterNyhet WB Nu lanseras en svensk Hard Seltzer på Systembolagets hyllor

Nu lanseras en svensk Hard Seltzer på Systembolagets hyllor

av Livets Goda

Den stora trenden ifrån USA med alkoholhaltigt smaksatt vatten, så kallad Hard Seltzer, lanseras nu brett i Systembolagets fasta sortiment. LOCAL HARD SELTZER är en svensk variant där kolsyrat alkoholhaltigt vatten smaksatts med citron för att ge konsumenten en uppfriskande och lätt drink med lågt sockerinnehåll.

LOCAL HARD SELTZER är en alkoholhaltig dryck som nu lanseras brett på Systembolaget i Sverige. I USA, där produktkategorin fullkomligt exploderat i popularitet de senaste åren, finns det en stor efterfrågan efter detta uppfriskande och fräscha alternativ till öl, cider och vin. De låga socker- och kolhydratnivåerna och den, i jämförelse med andra drinkar, låga kalorinivån är något som uppmärksammas av konsumenterna.

Många konsumenter lägger idag större vikt vid energiinnehållet i dryck och de uppskattar fräschören och den lägre alkoholhalt som Hard Seltzers medför jämfört med klassiska drinkar säger Marcus Friari, produktansvarig för LOCAL på Galatea.

Hard Seltzer innehåller kolsyrat vatten med alkohol och är ofta smaksatt med frukt eller annan naturlig smaksättare. De kallas även för Hard soda eller Spiked soda och har sin förlaga i spritdrinkar som Skinny bitch och Vodka soda som var populära runt millennieskiftet. Nu återstår att se om de svenska konsumenterna är lika mottagliga för denna nya produktkategori som amerikanarna.

-Söt cider och blanddrycker har en historiskt stor efterfrågan i Sverige och LOCAL HARD SELTZER kan nog bli ett modernt alternativ inom den kategorin. De flesta som provar drycken förvånas oftast av hur fräsch den är och uppskattar den låga sockerhalten säger Marcus Friari, produktansvarig för LOCAL på Galatea

LOCAL HARD SELTZER innehåller 25 kalorier (kcal) per 100ml och mindre än 0,5g kolhydrater varav mindre än 0,5g socker. Drycken är spritbaserad med en alkoholhalt på 4,5% och den är smaksatt med naturliga citronaromer. Produkten lanseras brett över hela landet med start 1:a september.

Artikelnummer: 1299-15 / 19,90 kr (+pant) / 330 ml burk/ Alkoholhalt 4,5% / Lansering 1:a september

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING