Hem Whisky & Bourbon Nu lanseras Excursions – unika smakresor till världens alla hörn

Nu lanseras Excursions – unika smakresor till världens alla hörn

av Livets Goda

Norrbottens Destilleri lanserar nu det helt nya konceptet Excursions. Lanseringen är en viktig del i destilleriets tillväxtstrategi och går ut på att ta konsumenterna på smakresor till olika platser i världen. Den första limiterade ginen kommer att lanseras i slutet av juni.

– Excursion betyder utflykt – vilket är precis det vi nu ska ut på, en utflykt utanför Norrbottens gränser. Det ska bli otroligt spännande att få släppa den första produkten snart, säger Dennis Bejedal, Master Distiller och grundare.

Sedan Norrbottens Destilleri lanserade sin första gin 2019 har de följt sin vision att spegla Norrbottens flora i sina produktlanseringar. Konceptet har under åren illustrerats i destilleriets norrbottniska totempåle, där Kalixälven slingrar sig fram och mynnar ut i Bottenviken i Kalix. Målsättningen har varit att erbjuda konsumenterna en smakresa genom Norrbotten.

Nu utvecklas företagets vision ytterligare i och med konceptet Excursions. Utifrån konceptets slogan Taking the path less travelled ska destilleriet utforska helt nya vägar och trampa upp stigar som inte beträtts förut. Målet är att erbjuda konsumenterna limiterade produkter med unika smaker, framtagna med inspiration från olika platser i världen, med nya lanseringar några gånger per år. Den första exklusiva produkten släpps i begränsad upplaga redan i slutet av juni.

– Utan att avslöja allt för mycket kan jag säga att det blir något som verkligen sticker ut från det vi tidigare har tagit fram. Excursions är en idé som vi har arbetat med länge och det ligger otroligt hårt arbete och passion bakom framtagandet av konceptet. Jag är väldigt glad att det snart är dags för en första lansering, säger Dennis Bejedal.

Samarbete med välkänd illustratör

Det nya konceptet ger Norrbottens Destilleri möjlighet att göra avstickare ut i världen från sin resa längs Kalixälven. Det bygger på grundarnas nyfikenhet kring vad man kan göra med gin och vilka smaker som kan tas fram. Förutom att lansera en helt ny produkt kommer destilleriet i samband med juni-släppet dessutom att tillkännage namnet på illustratören som har designat den nya etiketten. Ett samarbete som enligt Dennis Bejedal betyder mycket för deras varumärke.

– Excursions ger oss chansen att ge uttryck för det lekfulla och konstnärliga, att gå från tanke till produkt och skapa något unikt och personligt. Vi är otroligt stolta över att snart kunna tillkännage den illustratör som vi har samarbetat med, som är en av Sveriges mest välkända och skickliga. Konceptet som vi har skapat öppnar upp fantastiska möjligheter för oss, där vi kan fortsätta att gå vår egen väg och leverera unika smakkombinationer. Återigen tar vi Norrbotten ut i världen, med smaker som kan komma varhelst ifrån, avslutar Dennis Bejedal.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING