Hem NyheterNyhet WB Nu lanseras The Bear på Systembolaget

Nu lanseras The Bear på Systembolaget

av Livets Goda

Åbro Bryggeri presenterar nu senaste tillskottet på Systembolagshyllan, The Bear. Det nya varumärket är en blinkning till svengelskan vars namn och design bygger på konceptet A Swinglish Layer From Small Land.

Sverige är ett litet land med stort självförtroende. Vi är internationella och lär oss tidigt att prata engelska. Vi guidar självsäkert taxichauffören ”you go right fram here”, talar världsvant med kyparen ”please tell the cock not so hot” och upplyser okunniga turister om att ”there are no polar beers in Stockholm”. Men vi har också självdistans och förmågan att kunna skratta åt vår svengelska, något som Åbro Bryggeri vill hylla genom varumärket The Bear.

— The Bear är inte bara ett gott öl, utan också en lekfull hyllning till hur vi svenskar omfamnar och skapar en egen och ibland knasig version av det engelska språket. Vi tror och hoppas att den humoristiska kopplingen till svengelskan gör inte bara ölet till en dryck, utan också till en källa för skratt och gemenskap, säger Camilla Wideén, Varumärkeschef på Åbro Bryggeri.

Det humoristiska budskapet återspeglas även på burkens layout. Uppdraget att ta fram varumärkets koncept och design landade på designbyrån Pond Design.

— Hela processen med The Bear har varit både inspirerande och riktigt kul. När idén och designen började växa fram bjöd den på många igenkännande skratt och roliga historier som var svåra att värja sig mot. Vi hade som mål att addera något nytt till ölkategorin och med The Bear vill vi göra det genom en varm och inkluderande tonalitet i kombination med en enkelt, avväpnade och lustfylld design säger Fredrik Svalstedt, Senior Client Director och Partner på Pond Design.

The Bear lanseras den 1 mars på 367 Systembolagsbutiker runt om i landet. Ölet är en lättdrucken medelfyllig ljus lager med en alkoholhalt på 5,0 procent.

RELATERAD LÄSNING