En stor europeisk konsumentmätning visar att de flesta svenskar nu väljer att lägga mindre pengar på fika, drinkar och att äta middag ute. Därmed snålar de mer än européerna i genomsnitt, något som ytterligare ökar konkurrensen om kunderna i den svenska restaurangbranschen.
Flertalet svenskar, 76 procent första halvåret 2024, uppger att de väljer bort att gå på restaurang, café och barer. Motsvarande siffra för européer i genomsnitt är 73 procent. Detta sker samtidigt som allt fler svenska hushåll upplever en något tryggare privatekonomisk situation idag jämfört med i höstas, enligt undersökningen.
Elin Scotford, analytiker på Consumer Panel Services GfK, menar att kostnaderna ökat både för inhandlad mat och ute på krogen, och i valet väljer svensken att lägga mer på matkassen.
– Svenskarna verkar vilja hålla mer i plånboken än de europeiska hushållen just nu. Detta trots att 33 procent av hushållen nu uppger att de inte behöver hålla igen ekonomiskt, att jämföra med 25 procent i EU. För landets restauranger och caféer betyder det en hårdare konkurrens om de kvarvarande 24 procent som inte vill prioritera bort utelivet, säger Elin Scotford.
Av studien framgår också att något fler svenskar än tidigare säger att de planerar att laga till sina måltider hemma i köket och det är fler svenskar än tidigare som hamstrar varor när de är billiga.
Om undersökningen
Behaviour Change Study är en europeisk studie som omfattar 15 000 personer varav 750 deltagare i Sverige. I maj 2024 undersöktes förändringar av konsumentbeteenden i bland annat dagligvaruhandeln.
Om Consumer Panel Services GfK
Consumer Panel Services GfK är specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende. Verksamheten har representativa paneler i 18 länder. CPS GfK:s experter djupanalyserar den information som panelmedlemmarna registrerar i samband med inköp i dagligvaruhandeln. Det innebär att analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln ständigt är uppdaterade.