Hem Vinvärlden Nu startar innovationstävlingen Matverk 2017 och bjuder in svenska landskap

Nu startar innovationstävlingen Matverk 2017 och bjuder in svenska landskap

av Livets Goda

Vinnaren i varje landskap går vidare till riksfinalen som hålls under Forum Nyköping den 1 till 2 februari. Ordförande i riksjuryn är Mathias Dahlgren. Gastronomiska Samtal tror på samtalets och samarbetets makt att förändra vår svenska gastronomi – och förbättra världen. I år firar man femårsjubileum och passar på att expandera. Åland är med för andra året och Stockholm har för första gången. Lokala engagemanget avgörande Mycket hänger på tävlingsledarna och det lokala engagemanget i denna tävling som är Sveriges största i produktutveckling inom livsmedelsbranschen. I snitt brukar cirka tjugo svenska landskap tävla om de tre topplatserna i riksfinalen. Men först måste de vinna i sin regionfinal, på hemmaplan. I år firar Matverkstävlingen femårsjubileum och passar på att expandera. Åland är med för andra året och Stockholm har för första gången en egen regionfinal som arrangeras av av Matlust Södertälje och Länsstyrelsen i Stockholm. – Matverk är en väldigt intressant tävling med innovation i fokus, säger Eva Helén som är tävlingsledare i Stockholms län och innovationsansvarig i Matlust. Ett mål för Matlust är att stödja företag att få fram nya hållbara attraktiva produkter. Vi vill uppmuntra till att höja kvaliteten på maten, och vi hoppas att Matverk ger oss några nya spännande produkter till såväl allmänheten som till de offentliga köken Mette Kjöbek Petersen från Länsstyrelsen ser Matverk som ett redskap att stärka samarbete och nätverk i regionen. – Eftersom tävlingen bygger på lagsamarbeten mellan råvaruproducenter och förädlare har den en stor potential att få fram både nya produkter och nya samarbeten i Stockholms län, säger Mette Kjöbek Petersen. Vi hoppas att länets råvaruproducenter låter sig inspireras och tar tillfället i akt att delta – det finns en stor marknad runt knuten. Matverk fram till nu: I år var riksvinnaren en svensk pesto, ramslöksgremolata från Gotland. Den har redan fått en flygande start och etablerat nya säljkanaler i Stockholm och runt om i Mälardalen. För att komma så långt måsta laget med sin produkt först vinna i finalen på hemmaplan. Men faktum är att även en god placering i den regionala finalen ofta leder till både uppmärksamhet och framgång för vinnarna.- 100 regionala produktutvecklingstävlingar runt om i Sverige – 700 nya produkter har fått chansen att möta marknaden – 1.500 produktutvecklare i form av råvaruproducenter, förädlare och kockar – Hittills har 450 bönder, odlare, uppfödare, fiskare, förädlare, kockar, bagare och konditorer, handlare och grossister och studenter, bytt erfarenheter och idéer.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING