Ny förpackning – Delicato

av Livets Goda

Plastfönstret på Delicatos konsumentförpackningar tas bort, men innehållet är detsamma som alltid.

Delicato arbetar kontinuerligt med sitt hållbarhetsarbete och en del i det är att minska användandet av plast. Därför har Delicato tagit fram en ny design utan plastfönster, för alla sina konsumentförpackningar. En liten förändring som ger en reducering av hela 15 ton plast per år. Den nya designen utvecklades i samarbete med NORD ID och är en del i Delicatos resa mot mer hållbara förpackningslösningar.

”Våra förpackningar är viktiga för att skydda våra produkter, förlänga hållbarheten och därmed minska risken för svinn. I vårt hållbarhetsarbete arbetar vi mycket med förpackningar och utvärderar löpande alternativ för att göra dem mer hållbara. Att ta bort plastfönstret på konsumentkartongerna genererar exempelvis en reducering av ca 15 ton plast/år”, säger Linn Oldemar, Kvalitets- och hållbarhetschef på Delicato.

Delicato har länge samarbetat med NORD ID och när de klassiska förpackningarna skulle göras om låg fokus på att bibehålla igenkänningen hos konsumenten och samtidigt skapa en design som än mer lyfte produkternas smakfulla egenskaper.

”Det var viktigt för oss att inte tappa det lustfyllda och goda med Delicato, då det står för att det ska vara gott och kul. Den nya designen fick inte bli för funktionell”, säger Martina Dahl, Senior Creative Designer på NORD ID.

”Vi har samarbetat med Nord ID under många år, de tog bland annat fram vår befintliga varumärkesplattform och förpackningsdesign 2016. I och med att plastfönstret togs bort och förpackningarna skulle få ny design valde vi att utveckla samarbetet. Nord ID har presenterat flera spännande idéer men också varit lyhörda på hur vi önskat utveckla våra förpackningar. Vi är mycket nöjda med resultatet där det goda med våra produkter fått större utrymme samtidigt som lekfullheten lyfts fram på ett nytt sätt.” säger Peter Leander, Kommersiell chef på Delicato.

”Utmaningen ur ett designperspektiv låg i hur vi bibehöll den höga igenkänningen och den produktnära känslan som plastfönstret ändå gav. Genom ett starkt fotomanér lyckades vi lösa det och även förhöja produkternas karaktär, personlighet och smak än mer”, avslutar Elina Jalker, Creative Designer på NORD ID.

Förpackningsförändringen sker löpande under hösten då befintligt material ska ta slut först, för att undvika kassationer. Det kommer därför finnas både med och utan plastfönster ute i butikshyllorna under en övergångsperiod.