10 år efter man startade i gamla Pripps lokaler gör Göteborgs Nya Bryggeri ett omtag och designar om samtliga förpackningar och sin övergripande profil. Avstampet tar man i det mest självklara. Göteborg och sin egen historia.
Starkpilsner var den första ölen som tappades på hantverksbryggeriet i de anrika bryggerilokalerna i Frölunda, Göteborg. Nu får klassikern ett nytt utseende, precis som övriga drycker – gamla som nya görs om enligt det nya designspråket som tagits fram under 2024.
Anledningen är att Göteborgsbryggeriet vuxit och utvecklats organiskt åt flera håll, och med olika öltyper och specialprodukter, vilket har gjort att man har tappat bort det enhetliga språket på vägen.
”Med den nya profilen har vi hittat ”hem” och fått en ny identitet som speglar vårt varumärke” säger Martin Lundh, VD på Göteborgs Nya Bryggeri och fortsätter. ”Den innehåller dels det traditionsrika klassiska som är vår grund, men även det kreativa och nyskapande som speglar vår nyfikenhet och produktutveckling”.
LOGOTYP
Den röda logotypen, med sin karaktäristiska form (Lånad av en gammal pilsnerflaska från 1900-talets början) finns kvar, men har fått en typografisk ansiktslyftning med en det historiska typsnittet.
Design
Grunden i designen är Göteborg i olika tappningar, samt ett typsnitt inspirerat av det gamla bryggeriets ölkärra, som dragen av hästar, levererade öl runt förra sekelskiftet i Göteborg.
Produktdesignen delas in i de tre produktgrupperna: Classic Brew. New Brew. Non Brew.
Classic Brew En klassisk design, med en illustration av en Göteborgssilhuett
längst ned på etiketter och burkar.
New Brew Kreativa collage av stadens byggnader och statyer, sammansatta till nya
konstellationer, tillsammans med fiktiva Göteborgsprofiler.
Non Brew Inspireras av popkonst, med starka färger och rastrerade,
färgblockade illustrationer av kända stadssilhuetter.
”Med vår nya profil vill vi hylla både staden och vårt arv, och samtidigt äga vårt namn – Göteborgs Nya Bryggeri – som brygger Göteborgs Starkpilsner.” Avslutar Martin.
Den nya profilen kommer att lanseras löpande under 2025, i takt med att förpackningar byts ut.