Stefan Davidsson har tillträtt som ny Managing Director på Bertazzoni Skandinavien AB.
Stefan Davidsson har en gedigen bakgrund inom vitvarubranschen och kommer närmast från Electrolux, där han de senaste fem åren arbetat som International Key Account Manager i Europa. Innan dess var Stefan mer än 20 år på BSH (Bosch, Siemens, Gaggenau och Neff) i Norden varav de senaste åtta åren som nordisk ansvarig för varumärket Gaggenau. Stefan efterträder Peter Ericsson, som efter sex år valt att lämna bolaget.
En tydlig plan framåt
Stefan Davidsson tog över ansvaret på Bertazzoni Skandinavien den första september och är i full gång med att sätta sig in i verksamheten, och han har en tydlig plan.
– Jag har en tydlig och klar målsättning med Bertazzoni i Skandinavien och det är att bredda vår distribution inom alla marknadssegment med en stark inriktning på köksfackhandeln. Och med detta också öka vår synlighet inom alla våra produktsegment och lyfta vår omsättning i Skandinavien. Vi måste bli mer relevanta på marknaden och synas mer, säger Stefan Davidsson, Managing Director Bertazzoni Skandinavien AB.
Planen framöver är att ta steget in i köksfackhandeln – något som känns som en självklarhet för Stefan Davidsson, som har mer än 20 års erfarenhet inom köksfackhandeln i Norden och Europa från både Electrolux och BSH.
– Vi måste nu fokusera på de köksfackhandlare som är rätt för oss för att inleda samarbeten med dem, men inte för den delen glömma våra trogna kunder som vi idag arbetar med, säger Stefan Davidsson.
Digitalt och analogt
De digitala verktyg och kanaler som är tillgängliga idag är viktiga, och Bertazzoni har planer på att utveckla den sidan av verksamheten också, men fokus ligger på den personliga kontakten med arkitekter, designers och säljare i butikerna. Det är de som har direktkontakten med konsumenterna och således kan bli våra bästa ambassadörer och ge våra gemensamma konsumenter den bästa informationen och servicen för deras köpbeslut.
En annan sak som har med personlig kontakt att göra är Bertazzonis fina och exklusiva showroom, Casa Bertazzoni, på Torsgatan 5A i Stockholm, som invigdes i januari i år efter en omfattande renovering, och nu kan användas bättre än tidigare.
– Vi har ett fantastiskt showroom och vem som helst är välkommen in för att titta och känna på våra produkter och lära känna vårt fina varumärke. Jag ser en stor möjlighet och ett behov att öppna upp oss mer och göra oss tillgängliga för både våra kunder och konsumenter som har vägarna förbi, säger Stefan Davidsson.
De tre grundpelarna
Familj, mat och ingenjörskonst är de tre grundpelarna som inspirerat Bertazzoni sedan starten och väglett utformningen och utvecklingen av enastående produkter sedan 1882, och dessa tre ord definierar varumärket Bertazzoni även idag.