Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Ny Rapport: Spontanitet och aktiviteter – när svenskarna ska ut och roa sig

Ny Rapport: Spontanitet och aktiviteter – när svenskarna ska ut och roa sig

av Livets Goda

Spontanitet och sociala aktiviteter är mer populärt än ett klassiskt restaurangbesök, det visar en ny rapport från Social Eatertainment Group. “Att umgås utanför hemmet har blivit allt viktigare och mycket tyder på att svenskarna kommer fortsätta prioritera destinationer som erbjuder mat och dryck i kombination med en rolig aktivitet”, menar Linda Eriksson, på Social Eatertainment Group. 

Bild: Social Eatertainment Group

Idag är en riktigt god måltid en avgörande faktor vid ett restaurangbesök, samtidigt vill många gäster ha något mer utöver själva matupplevelsen och som lyser upp en annars dyster och orolig vardag. En ny rapport visar att nästan nio av tio svenskar vill idag, lika ofta eller oftare, gå ut och äta och dricka på ett ställe samt göra någon aktivitet. Dessutom vill två av fem återgå till att spontant hitta på saker tillsammans med nära och kära och lika många vill vara ännu mer spontana än tidigare.

De senaste åren har verkligen resulterat i en ökad efterfrågan på att umgås och på platser som erbjuder en möjlighet att äta, dricka och göra sociala aktiviteter tillsammans – det som vi kallar för eatertainment. Saker som distansarbete och digitala möten har dessutom hängt kvar vilket ökat behovet av att ses fysiskt ännu mer. Idag vill vi därför umgås på platser där man inte behöver kompromissa mellan god mat och dryck samt roliga aktiviteter och där man tillåts vara social och spontan, oavsett veckodag eller tid på dygnet, säger Linda Eriksson, Kommersiell chef Social Eatertainment Group.

Rapporten visar också att många väljer att prioritera ner vanliga restaurangbesök framför eatertainment-besök och fler svenskar kommer sannolikt lägga större del av sin privatekonomi på experience economy – konsumtion av upplevelser. Endast åtta procent skulle dra ned på eatertainment om de fick mindre pengar att röra sig med, istället väljer man att dra ned på shopping (23 procent), äta ute (21 procent) och stora inköp (19 procent).

Självklart kommer de turbulenta tider vi har framför oss påverka branschen i sin helhet. Men eftersom många idag värderar upplevelser och sociala möten högt spås koncept som erbjuder allt under ett och samma tak vara mer motståndskraftiga och kunna locka till sig gäster även under tider då privatpersoner kan lägga mindre pengar på nöjeskonsumtion, fortsätter Linda.

Samtidigt har de senaste åren inte bara fått svenskarna att vilja komma ut oftare, utan också att omvärdera destinationerna. Till exempel tycks den renodlade nattklubben inte längre vara riktigt lika attraktiv. Nästan varannan säger att de kommer besöka en nattklubb lika ofta som åren före covid. Samtidigt svarar var tredje person att de kommer göra det mer sällan och endast två av tio säger att de kommer göra det i större utsträckning.

Topplista på de tio populäraste aktiviteterna 

  1. Lyssna på livemusik
  2. Bowling
  3. Se på stand up
  4. Lyssna på trubadur
  5. Se nöjesshow
  6. Minigolf
  7. Quiz
  8. Se på sport
  9. Biljard, Snooker
  10. Nattklubb

Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Norstat på uppdrag av Social Eatertainment Group. Syftet är att undersöka den svenska allmänhetens syn på sina restaurangvanor, och speciellt restaurangvanor i kombination med sociala aktiviteter, samt hur de förändrats efter pandemin. Undersökningen är genomförd via en kvantitativ onlineundersökning i Norstats slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel där personer som besöker en restaurang eller gör ett eatertainment-besök minst en gång per halvår valts ut. Totalt gjordes 500 stycken intervjuer under maj 2022.

RELATERAD LÄSNING