Ny studie visar: Hälften av svenskarna lagar mat hemma varje dag Kvinnor lagar mat oftare - män tycker att det är roligare

Livets Goda 13 Sep, 2018
Mat och Restaurang Hälften av svenskarna lagar dagligen mat hemma enligt en ny undersökning av vitvarutillverkaren Whirlpool. Studien visar även att svenska kvinnor oftare lagar mat än männen men att män tycker att matlagning är roligare och struntar i att använda recept i större utsträckning.

Av de tillfrågade svenskarna lagar 57 % av kvinnorna och 42 % av männen mat dagligen.

Enligt undersökningen som bygger på intervjuer med tusentals slumpmässigt utvalda Nordbor (1021 svenskar) lagar totalt 49 % av svenskarna, 40 % av finländarna, 48 % av danskarna och hela 60 % av norrmännen mat hemma varje dag. I alla de undersökta länderna lagar ungefär en tredjedel av befolkningen mat 2–4 gånger per vecka. Resten lagar mat mera sällan eller inte alls. Ungefär hälften av befolkningen i Norden säger att de gillar matlagning.

”Enligt våra undersökningar tycker konsumenter att matlagning är ett roligt och kreativt tidsfördriv. De ser det inte bara som ett sätt att förmedla sitt kunnande och sina värderingar, utan också kärlek och omsorg mot familj och vänner. De upplever matlagning som ett sätt att främja det sociala livet”, säger Hanna Jormanainen, Brand, Digital & Go to market Manager för Norden på Whirlpool.

”Å andra sidan tycker många att matlagningen kan vara en stressig och tidskrävande aktivitet – i synnerhet på vardagskvällar, vilket gör att man ibland undviker att laga mat under veckan. Detta drar ner den totala tiden som används till matlagning varje vecka. Vi vill uppmuntra konsumenterna att laga mat varje dag, och det är därför vi släpper innovativa produkter som inte bara förenklar tillagningsprocessen, utan också gör den snabbare”, säger Jormanainen.

Matlagning är vanligast bland de äldre tillfrågade: bara en tredjedel (34 %) av svenskarna i åldern 18–20 lagar mat dagligen, medan 62 % av de som är över 60 år lagar mat varje dag. Nästan hälften av de tillfrågade uppger att de tycker om matlagning, dock något färre kvinnor än män, 46 % jämfört med 47 %. Totalt säger 14 % av svenskarna att de inte tycker om att laga mat, av dessa är det 27 % som ändå gör det dagligen.

Ungefär en av tre personer i Sverige lagar mat utan recept och det är vanligare bland männen, 39 % jämfört med 29 % bland kvinnor. Av de som använder recept är det fortfarande tryckta recept på papper, sparade från olika källor, som är vanligast. 22 % använder tryckta recept, medan 17 % av svenskarna hittar recepten på internet. 

”Det är bra att konsumenterna lagar mat på ett kreativt sätt eller använder, exempelvis, traditionella recept som gått vidare i familjen. Men det finns fortfarande många konsumenter som inte är så bekväma med freestyling i köket, eller som är mer osäkra på sina kunskaper om matlagning. För i synnerhet dessa är intelligenta hushållsapparater till stor hjälp. Apparaterna i Whirlpools nya W-Collection inkluderar intelligenta funktioner, recept och tydliga skärmar för att styra matlagningsprocessen steg för steg”, förklarar Jormanainen.

Undersökningen visar att svenskarna har de äldsta vitvarorna. Under de senaste fem åren har 55 % av svenskarna, 64 % av danskarna, 66 % av finländarna, och 66 % av norrmännen investerat i nya vitvaror. Det viktigaste kriteriet vid val nya apparater i de nordiska länderna är produktens pris. I Finland och Danmark, är det näst viktigaste kriteriet energieffektivitet, medan svenskarna värderar prestanda och norrmän läser de recensioner en produkt fått. En viss typ av design eller varumärke är viktigt för cirka 10 % av de tillfrågade.

Folk i Norden börjar också efterfråga intelligenta apparater. Ungefär var femte nordbo säger att de vill kunna använda sina apparater via en smartphoneapp, även om sådana typer av apparater fortfarande är ganska ovanliga bland tillverkarna. Intelligenta apparater har börjat dyka upp under de senaste åren – till exempel Whirlpools nya, prisbelönta W-Collection som erbjuder innovativa funktioner, recept och kompatibilitet med den ”kommunikativa” appen 6th Sense Live som kan hjälpa för dem som lever ett hektiskt liv att laga mat med framgång och utan ansträngning.

”I en värld av appar och intelligenta hushållsapparater, blir matlagningen enklare, snabbare och mångsidigare än tidigare. Fler och fler människor har möjlighet och medel att laga mat de inte tidigare skulle ha vågat försöka sig på eller haft tid att laga”, säger Jormanainen.


Dafgårds lanserar tre nya rätter tillsammans med TV-kocken Wichudaporn Chaiyasaeng

Mat och Restaurang Nu lanserar Dafgårds ett samarbete med TV-kocken Wichudaporn som var…
19 Sep, 2019

Les Chétillons 2012 lanseras 20 sept

Vin Pierre Péters prestigechampagne Les Chétillons är något alldeles extra. De…
19 Sep, 2019

Korvfestivalen och Poppels inleder samarbete

Whisky och Bourbon Den 11 – 12 oktober arrangeras Korvfestivalen för första gången…
19 Sep, 2019

Öppet Hus på Kiviks Musteri under Äppelmarknaden

Whisky och Bourbon Det är mitt i skördetid och traditionsenligt är det Äppelmarknad…
19 Sep, 2019

Årets konditor koras på Bak- & Chokladfestivalen

Mat och Restaurang En av höjdpunkterna under Bak- & Chokladfestivalen, 10-13 oktober på…
19 Sep, 2019

McDonald's i Sverige får ny VD

Mat och Restaurang Den 1 oktober tillträder Joachim Knudsen som VD för McDonald’s…
19 Sep, 2019

Kiviks Musteri lanserar Björn Ranelid Paradismust

Whisky och Bourbon Ett unikt samarbete mellan Björn Ranelid och Kiviks Musteri, där…
19 Sep, 2019

Arla lanserar världens första klimatneutrala mejerisortiment

Mat och Restaurang Nu går de ekologiska Arlabönderna före och inför ytterligare höjda…
19 Sep, 2019

Fanta lanserar sin "läskigaste" nyhet någonsin

Övrigt För att göra Halloween ännu "läskigare" lanserar Fanta Dark Mystery…
18 Sep, 2019

Lättillgängliga viner ställer höga krav på tekniken

Övrigt Aldrig någonsin har väl den tekniska utvecklingen gått i en…
18 Sep, 2019

Gillar du romproducenten Diplomático? Ta chansen att medverka på en provning i romens tecken

Whisky och Bourbon Den 24:e september kan du lära dig mer om Diplomático…
18 Sep, 2019

Malaco Vattenmeloner

Övrigt Malaco Vattenmeloner är ett syrligt gelégodis med vattenmelonsmak som tilltalar…
18 Sep, 2019

Satsa matsvinnet på börsen och tjäna 200 000 kronor på 20 år

Mat och Restaurang Mat står för 25 procent av svenskars klimatpåverkan och varje…
18 Sep, 2019

Kinas ambassadör studerade svensk livsmedelsproduktion i Skåne

Mat och Restaurang Kinas ambassadör Gui Congyou besökte igår flera lantbruk och produktionsanläggningar…
18 Sep, 2019

Hennessy VS i nytt samarbete med Felipe Pantone

Whisky och Bourbon I augusti lanseras Hennessy VS med en design som tagits…
17 Sep, 2019

Findus lanserar Pease Bowls: veganska färdigrätter gjorda på ärtprotein

Mat och Restaurang Under 2018 lanserade Findus sitt nya produktsortiment Pease – Bra…
17 Sep, 2019

Portvinsfat i Mackmyras nya säsongsutgåva

Whisky och Bourbon Mackmyra har tillsammans med den portugisiska portvinsproducenten Quinta Do Vallado…
17 Sep, 2019

Nordens bästa vinlistor utses på söndag

Vin Den 22 september utses Nordens bästa vinlistor av vinguiden Star…
17 Sep, 2019

Rekordsvag krona och elbrist hotar framtiden för svensk livsmedelsindustri

Mat och Restaurang För den svenska livsmedelsindustrin bjöd årets andra kvartal på ökade…
17 Sep, 2019

Höstens nyhet från Oumph! rullar in

Mat och Restaurang Från och med vecka 38 släpps nu Oumph!’s nyhet för…
17 Sep, 2019
Artikelarkivet