Ny studie visar: Hälften av svenskarna lagar mat hemma varje dag Kvinnor lagar mat oftare - män tycker att det är roligare

Livets Goda 13 Sep, 2018
Mat och Restaurang Hälften av svenskarna lagar dagligen mat hemma enligt en ny undersökning av vitvarutillverkaren Whirlpool. Studien visar även att svenska kvinnor oftare lagar mat än männen men att män tycker att matlagning är roligare och struntar i att använda recept i större utsträckning.

Av de tillfrågade svenskarna lagar 57 % av kvinnorna och 42 % av männen mat dagligen.

Enligt undersökningen som bygger på intervjuer med tusentals slumpmässigt utvalda Nordbor (1021 svenskar) lagar totalt 49 % av svenskarna, 40 % av finländarna, 48 % av danskarna och hela 60 % av norrmännen mat hemma varje dag. I alla de undersökta länderna lagar ungefär en tredjedel av befolkningen mat 2–4 gånger per vecka. Resten lagar mat mera sällan eller inte alls. Ungefär hälften av befolkningen i Norden säger att de gillar matlagning.

”Enligt våra undersökningar tycker konsumenter att matlagning är ett roligt och kreativt tidsfördriv. De ser det inte bara som ett sätt att förmedla sitt kunnande och sina värderingar, utan också kärlek och omsorg mot familj och vänner. De upplever matlagning som ett sätt att främja det sociala livet”, säger Hanna Jormanainen, Brand, Digital & Go to market Manager för Norden på Whirlpool.

”Å andra sidan tycker många att matlagningen kan vara en stressig och tidskrävande aktivitet – i synnerhet på vardagskvällar, vilket gör att man ibland undviker att laga mat under veckan. Detta drar ner den totala tiden som används till matlagning varje vecka. Vi vill uppmuntra konsumenterna att laga mat varje dag, och det är därför vi släpper innovativa produkter som inte bara förenklar tillagningsprocessen, utan också gör den snabbare”, säger Jormanainen.

Matlagning är vanligast bland de äldre tillfrågade: bara en tredjedel (34 %) av svenskarna i åldern 18–20 lagar mat dagligen, medan 62 % av de som är över 60 år lagar mat varje dag. Nästan hälften av de tillfrågade uppger att de tycker om matlagning, dock något färre kvinnor än män, 46 % jämfört med 47 %. Totalt säger 14 % av svenskarna att de inte tycker om att laga mat, av dessa är det 27 % som ändå gör det dagligen.

Ungefär en av tre personer i Sverige lagar mat utan recept och det är vanligare bland männen, 39 % jämfört med 29 % bland kvinnor. Av de som använder recept är det fortfarande tryckta recept på papper, sparade från olika källor, som är vanligast. 22 % använder tryckta recept, medan 17 % av svenskarna hittar recepten på internet. 

”Det är bra att konsumenterna lagar mat på ett kreativt sätt eller använder, exempelvis, traditionella recept som gått vidare i familjen. Men det finns fortfarande många konsumenter som inte är så bekväma med freestyling i köket, eller som är mer osäkra på sina kunskaper om matlagning. För i synnerhet dessa är intelligenta hushållsapparater till stor hjälp. Apparaterna i Whirlpools nya W-Collection inkluderar intelligenta funktioner, recept och tydliga skärmar för att styra matlagningsprocessen steg för steg”, förklarar Jormanainen.

Undersökningen visar att svenskarna har de äldsta vitvarorna. Under de senaste fem åren har 55 % av svenskarna, 64 % av danskarna, 66 % av finländarna, och 66 % av norrmännen investerat i nya vitvaror. Det viktigaste kriteriet vid val nya apparater i de nordiska länderna är produktens pris. I Finland och Danmark, är det näst viktigaste kriteriet energieffektivitet, medan svenskarna värderar prestanda och norrmän läser de recensioner en produkt fått. En viss typ av design eller varumärke är viktigt för cirka 10 % av de tillfrågade.

Folk i Norden börjar också efterfråga intelligenta apparater. Ungefär var femte nordbo säger att de vill kunna använda sina apparater via en smartphoneapp, även om sådana typer av apparater fortfarande är ganska ovanliga bland tillverkarna. Intelligenta apparater har börjat dyka upp under de senaste åren – till exempel Whirlpools nya, prisbelönta W-Collection som erbjuder innovativa funktioner, recept och kompatibilitet med den ”kommunikativa” appen 6th Sense Live som kan hjälpa för dem som lever ett hektiskt liv att laga mat med framgång och utan ansträngning.

”I en värld av appar och intelligenta hushållsapparater, blir matlagningen enklare, snabbare och mångsidigare än tidigare. Fler och fler människor har möjlighet och medel att laga mat de inte tidigare skulle ha vågat försöka sig på eller haft tid att laga”, säger Jormanainen.


Nyheter från High Coast Whisky - Origins är påväg

Whisky och Bourbon Just nu är High Coasts nya whiskyserie Origins på väg…
22 Mar, 2019

Fyra godheter från Charles Smith lanseras på Systembolaget idag

Vin Premium Den 22:a mars lanseras inte mindre än fyra viner, dedikerade…
22 Mar, 2019

Nu lanseras ekologisk mat för hundar och katter

Övrigt Den ekologiska mat-trenden når nu också djurmat när det italienska…
22 Mar, 2019

Piccini Memoro med ny kostym

Vin Det italienska rödvinet Piccini Memoro som svenskarna lärt känna under…
22 Mar, 2019

Domaines Paul Mas är bästa franska producenten i Mundus Vini 2019

Vin I vintävlingen Mundus Vini 2019 står vinproducenten Domaines Paul Mas…
21 Mar, 2019

OO Brewing till En Öl & Whiskymässa i Göteborg

Whisky och Bourbon Svenska Dryckesmässor är glada över att ha med sig ett…
21 Mar, 2019

Nyheter från Springbank i april på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den fjärde och femte april lanseras en exklusiv samling buteljer…
21 Mar, 2019

Plantation återlanserar Experience Pack

Whisky och Bourbon Efter hög efterfrågan återlanserar nu topproducenten Plantation Rum sin förpackning…
21 Mar, 2019

Årets Kock lanserar Årets Kockelev och Årets Kockelever

Mat och Restaurang Årets Kock lanserar ungdomstävlingarna Årets Kockelev och Årets Kockelever i…
21 Mar, 2019

Njutningstips till fredagskvällen

Övrigt När arbetsveckan nått sitt slut finns det få saker lika…
20 Mar, 2019

Nytt besöksrekord för Malmö öl- och whiskyfestival – 13 567 besökare drack 20 000 liter öl i helgen

Whisky och Bourbon I helgen arrangerades Malmö öl- och whiskyfestival för sjunde gången.…
20 Mar, 2019

Vårens första mat- och dryckesmässa Malt, Mat & Destillat

Mat och Restaurang Malt, Mat & Destillat är den urbana mötesplatsen för alla…
20 Mar, 2019

Premiär för Kiviks Musteris skånska ciderprovningar på Solnäs Gård

Whisky och Bourbon Kiviks Musteri vill lyfta skånsk cider genom att arrangera ciderprovningar…
20 Mar, 2019

Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 i lager hos Winefinder

Vin Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 har hedrats med hela…
19 Mar, 2019

Kiviks Musteri skippar sugrören i sin senaste satsning

Övrigt Kiviks Musteri lanserar nu en ny apelsinjuice och sin klassiska…
19 Mar, 2019

Kilchoman STR Csk Matured kommer till Sverige

Whisky och Bourbon Kilchoman STR Cask Matured är en ny buteljering från det…
16 Mar, 2019

The Kraken Black Spiced Rum

Whisky och Bourbon Myten om havsmonstret The Kraken ligger till grund för romvarumärket…
18 Mar, 2019

Svenska Kocklandslagets VM-vinnarmeny lanseras på Viking Cinderella

Mat och Restaurang I november 2018 vann Svenska Kocklandslaget VM i Luxemburg med…
18 Mar, 2019

No thyme to waste

Mat och Restaurang Spruckna tomater, lökskal, utgången mjölk och äpplen med fläckar på.…
18 Mar, 2019

Akebono expanderar och nyrekryterar Dan Jay-Olsson

Whisky och Bourbon Nu får Akebono, Sveriges ledande sakeimportör i ledning av Åke…
18 Mar, 2019
Artikelarkivet