1

Nya aktieägare lockas med bryggarrock på Youtube

“Mattias Hammenlind är bryggare på Sigtuna Brygghus. När han inte jäser alkoholdrycker spelar han trummor i bandet Superjudge. Det är bandets musik som blivit “”filmmusik”” till den rekryteringsfilm bryggeriet lagt ut på Youtube. Bryggeriet, som ligger i närheten av Arlanda, sålde 2008 30 000 liter öl. Förra året, 2009, var siffran 90 000 liter. När 2010 precis har börjat är förhoppningen att man i år ska sälja drygt det dubbla. För att klara detta krävs investeringar, och de sju ägarfamiljerna har satsat en halv miljon kronor. Nu säljs 175 aktier för 3 000 kronor styck till hugade spekulanter, det nominella värdet är 100 kronor så snabba klipp ska man nog inte räkna med. Däremot blir man ihågkommen på namntavla i bryggeriet, visitkort, och blir inbjuden till bryggerifester. Kanske spelar då Superjudge upp till dansen. Spana in www.youtube.com/watch?v=-E_L10cAMZQ”