Göteborgs Nya Bryggeri är arvet efter en 173-årig bryggartradition. Det grundades 2008 av tidigare
anställda på det gamla Prippsbryggeriet i Västra Frölunda. Med en genuin hantverkskunskap och passion för bryggerikultur erbjuder man ett brett sortiment med allt från klassisk pilsner, välhumlade moderna öltyper till cider, blanddrycker och must.
NYTT DESIGNSPRÅK
Under 2025 lanseras ett helt nytt designspråk, som hämtar inspiration från gamla traditioner. Den klassiska röda logotypen är kvar, hämtad från en pilsnerflaska från början av 1900-talet. Typografin inspireras av texten på bryggeriets ölkärra, som dragen av hästar, levererade öl runt förra sekelskiftet i Göteborg. I grunden finns klassiska, nya och gamla Götebogsmotiv, i olika illustrerade former.
”Med vår nya profil vill vi hylla både staden och vårt arv, och samtidigt äga vårt namn – Göteborgs Nya Bryggeri – som brygger Göteborgs Starkpilsner.” säger Martin Lundh, VD på bryggeriet.
STOR SORTIMENTSBREDD
Nytt i sortimentet i år, från det klassiska bryggeriet är cider och blanddrycker med smaker anpassade till nya målgrupper och säsong. Fresh Lemon, Orange Spritz och Strawberry Cider är produkter som sticker ut näsan och tar plats på marknaden. Givetvis finns en stor bredd av allt från den klassiska Starkpilsnern, till många olika hantverksöl i form av IPA, APA, DIPA och NEIPA. Två av nyheterna i vår är en alkoholfri NEIPA och en Berliner Wiesse med det läskande namnet SUMMER PASSION.