Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Nya veganska bars från Oatlaws skapade av David Frenkiel

Nya veganska bars från Oatlaws skapade av David Frenkiel

av Livets Goda

Med sin devis ”Cut the Crap. Eat Clean.” och sina innovativa veganska produkter har svenska Oatlaws snabbt gjort succé bland medvetna konsumenter som vill ha växtbaserade rena proteinrika mellanmål. Efter vårens framgång med chia- och proteinpuddingar, fortsätter Oatlaws nu att utmana sin kategori med sina nya veganska protein bars. Precis som Oatlaws tidigare produkter är alla bars veganska, fria från artificiella ingredienser och raffinerat socker.

Det finns en ökad efterfrågan bland dagens konsumenter dels på växtbaserade matprodukter, men också på varumärken med starka värderingar. Här har svenska Oatlaws träffat mitt i prick, vilket lett till en snabb utveckling från startup till plats på butikshyllor över hela landet på bara några månader. Nu följer Oatlaws upp den framgångsrika lanseringen av sina chia- och proteinpuddingarna i våras, med att släppa protein bars i tre smaker. Precis som Oatlaws tidigare produkter är alla bars veganska, fria från artificiella ingredienser och raffinerat socker och känns igen på sina korta tydliga ingredienslistor. Oatlaws Protein Bars lanseras i tre smaker: Hasselnöt, Mandel och Jordnöt.

– Nästan alla proteinbars kallar sig sockerfria och hälsosamma med stora blänkande omslagspapper, men när man vänder på dem och läser ingrediensförteckningen innehåller de en uppsjö av olika artificiella sötningsmedel, e-nummer och andra ingredienser som man inte vet vad de är. Och när man tar en tugga så smakar de godis. Gott, men varenda människa förstår att det inte egentligen är särskilt sunt, säger Johanna Linnros, VD & co-founder av Oatlaws.

Ärtor och kokosnektar
Ärtor och nötter är de huvudsakliga proteinkällorna i Oatlaws bars. Oatlaws vill gärna inspirera till ett ökat användande av ärtor som proteinkälla. Ärtor är klimatsmarta, växer i Norden och är en av de mest proteinrika växtbaserade ingredienserna som finns. Oatlaws nya bars är naturligt sötade med kokosnektar och dadlar. Två oraffinerade ingredienser som ger en god sötma och innehåller naturliga näringsämnen, fibrer och vitaminer.

– Vi vill göra produkter på riktiga ingredienser från naturen, med en innehållsförteckning som man förstår och med ett högt proteinvärde som ger bra energi och mättnadskänsla, säger David Frenkiel, matentreprenören som nu har tagit rollen som Oatlaws Head of Innovation.

Nya varumärkesambassadörer
Som en del av Oatlaws arbete med att få barn, unga och vuxna att röra på sig och se på sin hälsa ur ett helhetsperspektiv har Oatlaws inlett ett samarbete med tre av Sveriges största stjärnor inom alpinskidåkning, nämligen Anna Swenn Larsson, Felix Monsén och freeride-åkaren Kajsa Larsson. Under året som följer kommer Oatlaws och profilerna göra ett antal aktiviteter tillsammans.

Nya Oatlaws Protein Bars finns att köpa på ICA och Hemköp, med rek pris 27,90 kr.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING