Hem Mat & Restaurang 81% mindre CO2-utsläpp när Santa Maria skrotar konservburken

81% mindre CO2-utsläpp när Santa Maria skrotar konservburken

av Livets Goda

Kokosmjölken är en storsäljare inom den växande asiatiska kategorin i Norden. Med sin milda, karaktäristiska smak och krämiga konsistens, spelar den en uppskattad huvudroll i många asiatiska rätter. Men nu vill varumärket Santa Maria göra produkten ännu godare, i dubbel bemärkelse.

– Att som matföretag arbeta med hållbarhet innebär att ta ansvar för hela kedjan, från inköp av råvaror till färdig produkt. Genom den här förändringen minskar vi till exempel utsläppen av växthusgaser med 796 ton. Samtidigt erbjuder vi konsumenten en ännu godare produkt, fri från tillsatser och med fylligare smak, säger Therese Arvidsjö, Hållbarhetschef på Paulig, som äger varumärket Santa Maria.

De nya kokosmjölksförpackningarna, som består av 72% växtbaserat material, finns i butik från vecka 34.

RELATERAD LÄSNING