Att köra dagen efter är mer korkat än att…

På elva av Harrys krogar runt om i Sverige möts gästerna fram till jul av Trafikverkets budskap ’Don’t drink and drive’ och den bitske seriehunden Rocky. Kampanjen bygger på mötet med unga vuxna i en festlig, social miljö, och handlar inte om pekpinnar utan om att ha roligt och samtidigt lyfta en viktig fråga. Under parollen ”Att köra dagen efter är mer korkat än att…” ska Rocky skapa medvetenhet bland kroggästerna om att alkohol påverkar körförmågan även dagen efter festen. – Vi är måna om våra gäster och tycker det är viktigt att uppmuntra till ett ansvarsfullt beteende, och det gäller ju även dagen efter, säger Niclas Möller, vice VD för Harrys. – Det är viktigt att på olika sätt nå unga människor med information om att alkohol och trafik inte hör ihop, säger Sofia Persson, projektledare på Trafikverket. Kampanjen syftar till att öka unga vuxnas engagemang för att förebygga onykter bilkörning. Förhoppningsvis uppmuntrar samarbetet andra att följa efter och bidra till att öka trafiknykterheten. – Med den här kampanjen försöker vi bidra till attitydförändringar genom att uppmuntra till dialog och eftertanke. En sund svensk alkoholkultur kan inte bara regleras fram, den måste skapas underifrån och bygga på sunt förnuft och eget ansvar, säger Staffan Liss, VD för Diageo Sweden. Kampanjen pågår fram till jul på följande Harrys restauranger runt om i landet: Borås, Eskilstuna, Hässleholm, Jönköping, Ljungby, Malmö, Skövde, Uddevalla, Värnamo, Västerås och Örnsköldsvik. Kampanjen har under 2010 besökt följande städer runt om i landet: Linköping, Örebro, Karlstad, Sälen, Norrköping, Halmstad , Falkenberg, Varberg, Helsingborg, Kalmar, Karlskrona, Stenungsund, Lidköping, Karlshamn, Borgholm och Motala. På www.korkat.nu kan man läsa mer om kampanjen och ladda ner material.