Svenskar är ett grillande folk vilket visat sig tydligt i Caj P.:s höga försäljningssiffror i sommar. Nu ger sig varumärket vars rådande sortiment består av bland annat grilloljor och marinader in i segmentet för senap och lanserar två nya produkter lagom till jul. De två smakerna har utvecklats i samarbete med senapstillverkare från Uppsala, en stad med anrika traditioner vad gäller tillverkning av senap. Produkterna är tillverkade helt utan konserveringsmedel och bygger istället på naturliga smaker och förstklassiga råvaror. – Våra konsumenter har efterfrågat senap från Caj P. så därför känns det väldigt roligt att äntligen få presentera våra nya produkter. Vi är dessutom riktigt stolta över vårt samarbete med Fyris Senap från Uppsala. Det har gett oss en möjlighet att erbjuda en senap av bästa kvalitet med en genuin smak, säger Olle Haglund, Senior Brand Manager på Haugen-gruppen som distribuerar Caj P. i Europa. Två spännande smaker Caj P. Senap Original: en slät smakrik senap som passar till alla klassiska recept. Caj P. Senap Söt & Stark: en grovkornig senap med en god kombination av sött och starkt. Samtliga produkter finns i dagligvaruhandeln från vecka 42. Roligt om senap – Bara amerikaner äter mer senap än vi svenskar. Vi äter hela sju hekto per person och år. – Den första fabrikstillverkade senapen i Uppsala gjordes år 1919. – Redan 3 000 år före Kristus kryddades maten med senap i Indien. – I en engelsk krönika från medeltiden sägs det att vikingar blev avrättade genom att dränkas i senap – Tidigare ansågs senap ha medicinska egenskaper. Av tradition säljs det fortfarande på apoteket.
497