Hem Vinvärlden G.H. Mumm i samarbete med Maria Nilsdotter

G.H. Mumm i samarbete med Maria Nilsdotter

av Livets Goda

Samarbetet mellan G.H. Mumm och Maria Nilsdotter har utmynnat i en champagnelåda med handmålade element. Symbolerna är karaktereristiska för Maria Nilsdotter och det nya mönstret är inspirerat av hennes kollektion som släpptes i början på hösten.

– Maria Nilsdotter design är unik och nytänkande och hon utmanar konventioner och den klassiska bilden av vad ett smycke är. Hon har valt att skapa något som är mer än en fin förpackning. Det är en hållbar lösning som går att återanvända i annat syfte, säger Marina Misisca Brand Manager French Portfolio på Pernod Ricard Sverige.

Maria Nilsdotter är en etablerad smyckesdesigner både i Sverige och internationellt. Hon grundade sitt eget smyckesvarumärke i samband med att hon tog examen från konst- och designhögskolan Central Saint Martins år 2007. Smycken signerade Maria Nilsdotter står ofta i stark kontrast till den skandinaviska minimalismen och utgår snarare från vår världs surrealistiska ikoner.

– Jag tycker om välgjorda förpackningar och sparar ofta de bästa länge och använder till förvaring av små saker. Det är sällan som jag gör samarbeten men att jobba med ett så anrikt företag kändes kul och dessutom spännande att se hur en förpackning för champagne kunde knytas ihop med min smyckesvärld, säger Maria Nilsdotter.

Flaskans design uppdaterades 2017 i samarbete med den prisbelönta designern Ross Lovegrove. Det ikoniska röda bandet som varit en del av Mumms design i 140 år nytolkas och är nu ingjutet i flaskan. Dessutom är formen unik med en lång och slank hals, vilket bidrar till att aromerna i vinet utvecklas.

Idag är Mumm Grand Cordon Frankrikes mest sålda Champagne och den tredje största i världen. Dess flaska pryds av det välkända röda sidenbandet och är en tribut till Legion of Honor – den välrenommerade franska utmärkelsen för personer som har nått stora mänskliga framgångar genom mod och pionjäranda.

Genom Mumms historia så har champagnehuset samarbetat med personer och varumärken som är kända för att gå sin egen väg. För att hylla samtidens visionärer har samarbeten inletts med exempelvis sprintern Usain Bolt, seglaren Alain Thébault och musikproducenten David Guetta.

Det senaste samarbetet på den svenska marknaden var tillsammans med streetwearmärket New Black.

Mumm Grand Cordon (nr. 7543) släpps med den nya designförpackningen 5 november i en begränsad utgåva på 3000 exemplar och finnas tillgänglig under en begränsad period.

Om G.H. Mumm
Familjen Mumm har en vinhistoria som sträcker sig långt tillbaka till tidigt 1700-tal och det officiella startåret för champagnehuset Maison Mumm var1827. G.H. Mumm består av över 218 hektar, rankade 98 % på kvalitétsskalan.

Mumm Grand Cordon har druvor från 77 olika områden från hela Champagne-regionen, inklusive de eftertraktade Premier och Crand Cru lägena (Aÿ, Bouzy, Ambonnay, Verzy, Verzenay, Mailly, Avize och Cramant). 

RELATERAD LÄSNING