Intresset för högtidsdrycker fortsätter att öka

Svenskarnas växande ölintresse märks av i efterfrågan kring säsongsrelaterad öl. Förra påsken drack vi över 300 000 liter påsköl klass III, vilket motsvarar en ökning på 13 procent jämfört med förra året. Av påsköl klass II såldes 416 000 liter i dagligvaru- och servicehandeln påsken 2010, en ökning med hela 55 procent jämfört med 2009. Även musten fortsätter att slå nya rekord och enbart under påsken dricker vi drygt 9,6 miljoner liter påskmust. Förra året ökade försäljningen av påskmusten i dagligvaru- och servicehandeln med nästan åtta procent jämfört 2009. Efter de ovanligt många ”oxveckorna” årets sena påsk medför, förväntas svenskens längtan efter ledighet med god mat och dryck vara extra stor. – När högtiderna närmar sig finns det av gammal tradition vissa givna alternativ på matbordet där musten vuxit sig stark även vid påsk. Trots att påskölen är ett ganska nytt inslag i Sverige har redan många entusiaster fallit för dess fyllighet och smakrikedom, säger Daniel Eriksson, bryggmästare på Carlsberg Sverige. Påsköl – bryggd för påskmaten Att dricka påsköl är en relativt ny företeelse i Sverige – det är först under de senare decennierna som ölet blivit en viktig del av mat- och dryckestraditionerna kring påsk. Traditionen med påsköl kommer ursprungligen från danskarna som drack speciella ölsorter till påsk redan på 1800-talet. Påsköl är generellt ett mörkare och fylligare öl med en viss sötma i smaken, vilket gör att de passar bra till sältan i påskmaten. Vanligaste rätterna på påskbuffén är ägg, sill, lamm och lax och bland dessa är det framförallt sillen och laxen som kräver rätt måltidsdryck på grund av sältan. Eriksbergs Påsköl Eriksbergs Påsköl finns som starköl 5,8 % på returglas 50cl. Den lanseras på Systembolaget den 1 april och kostar 15,90 kronor.