JO gör comeback i hjälterollen som den klimatsmartaste juicen

Det är runt 50 år sedan juicen på allvar började ta plats på de svenska frukostborden, och de första varianterna var kanske inte helt lyckade. – Det fanns t.ex. en juice på konservburk som jag definitivt inte vill ha tillbaka, summerar Gunilla Ekström, till vardags nordisk utvecklingschef hos juiceproducenten Rynkeby. Störst på 1960-talet var dock den djupfrysta juicen, med en förpackning liknande raketostens, som vi tinade och blandade ut med vatten. Influenser De första juiceinfluenserna kom från USA, men också den växande strömmen av charterresenärer till det nyfunna semestermålet Mallorca bidrog till att etablera juicen på frukostbordet. 1970 drack svensken fem liter juice per år. 1975 var vi uppe i 19 liter och idag handlar det om 22 liter. – Den koncentrerade JO-juicen kom 1974 och fick raskt två tredjedelar av marknaden. Framgången kan nog förklaras med att vi svenskar är rationella och gillar det funktionella. Med JO slapp man bära hem vatten i onödan och produkten kunde lagras i rumstemperatur, berättar Gunilla Ekström. En kul detalj i sammanhanget är att vi svenskar förmodligen är ensamma i världen om att köpa hem juicekoncentrat. Miljömedvetna konsumenter JO-juicen föddes 1974. Den gången var det ingen som funderade i termer av miljöpåverkan. – Det var när vi för några år sedan inledde arbetet med livscykelanalyser som vi på allvar insåg JO:s potential på en marknad av miljömedvetna konsumenter*. När vi dessutom plussade på med ett par ekologiska sorter av JO så tog efterfrågan ny fart. *En aktuell undersökning gjord av SIK, Institutet för livsmedel och bioteknik, fastslår att JO är den juice som påverkar vår miljö minst Om Rynkeby Foods: 1935 startade fruktodlaren Inger Rasmussen en äppelmustframställning i danska Rynkeby på ön Fyn – mitt i det danska äppelbältet. Detta blev ursprunget till Rynkeby Foods, en av Skandinaviens ledande producenter av fruktjuice och safter. Under de drygt 75 år som företaget existerat har ledstjärnan alltid varit konkurrenskraft och hög kvalitet i alla led av verksamheten