Kungen av ostar intar London

Tillsammans med andra för britterna okända svenska varumärken visar Västerbottensost att Sverige definitivt är mer än Abba, Volvo, och Ikea. Under de åtta testveckorna får, förutom Västerbottensost, produkter från bland annat Leksandsbröd, Svenska Smakupplevelser, PehrsonHertz, Fria Bröd samt Villman & Co. visa upp sig på John Lewis Food Halls i London. – Detta är ett unikt tillfälle för oss att erbjuda alla Londonboende svenskar och andra ostälskare möjlighet att testa och köpa Västerbottensost utanför Sverige. I London bor det över 70 000 svenskar och många av dessa längtar alldeles säkert efter en bit Västerbottensost ibland. Nu hoppas vi såklart på ett stort intresse från såväl svenskar som andra Londonbor så att försäljningen blir permanent, säger Agneta Andersson, Brand Manager, Västerbottensost. Förutom John Lewis Food Halls Oxford Street och Bluewater Waitrose butiker är Västerbottensost också tillgänglig på Scandinavian Kitchen och Totally Swedish Store i London. Västerbottensost är prissatt till cirka £ 2,70 – 3,30 för 150g. Kort om Västerbottensost I år, 2010, firar Västerbottenost 100 år som registrerat varumärke. Bakom receptet på den älskade osten står mejerskan Ulrika Eleonora Lindström. År 1910 registrerades varumärket Västerbottensost hos patentoch registreringsverket. Men det var flera år tidigare, runt år 1872, som receptet till Västerbottensost kom till i det lilla mejeriet i Burträsk. Förutom i Sverige och London säljs Västerbottensost även på Stockmann i Finland samt på IKEA i USA. Västerbottensost är ett av Norrmejerier registrerat varumärke.