Hem Mat & Restaurang Mjölkbaksidorna kläs i självförtroende

Mjölkbaksidorna kläs i självförtroende

av Livets Goda

Det är modiga berättelser om hur idolerna blivit utsatta för mobbning, hur de levt med tvångstankar och i depression, och hur de inte vågat vara sig själva som små. Saker som de nu vill dela med sig av för att uppmuntra barn och unga till att också våga öppna upp sig.

De idoler som medverkar i kampanjen just nu är proffsfightern Hamza Bougamza, fotbollsspelaren Kosovare Asllani, friidrottaren Irene Ekelund, ryttaren Nellie Berntsson, influencern Mahmoud Bitar och musikern Ludwig Kronstrand (Hov1).

Idolkorten skickas ut i över 100 000 exemplar och sprids på sociala medier, nu kommer de även att synas på mjölkbaksidorna. Inte nog med att mätningar visar att 77 procent av 7-13 åringar läser baksidan på ett mjölkpaket minst en gång i veckan så är mjölkbaksidan ett av Sveriges mest lästa medier. Inget annat tryckt medium i Sverige har så stor genomslagskraft.

– Genom att placera idolernas berättelser på mjölkbaksidorna vill vi hjälpa till att öppna upp för viktiga samtal och diskussioner i hemmet och mellan vänner. Förhoppningsvis når budskapet ut till fler barn som är i behov av stöd, säger Magnus Fogelström, projektledare för Arlas mjölkbaksidor.

– Sedan 1998 har Bris delat ut över 2 miljoner idolkort och vi är väldigt glada att idolernas berättelser nu sprids vidare så att ännu fler barn kan nås av budskapet att alla har rätt till en bra barndom, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.

För att se längre enskilda intervjuer med Brisidolerna kan du besöka www.brisidoler.se. Där går det även att läsa om alla 138 kända personer som medverkat hittills. 

RELATERAD LÄSNING