Bonnier Amigo Music Group startades 1999 för att utveckla och marknadsföra nordiska artister och för att distribuera musik från andra independentbolag. Bolaget har lanserat och distribuerat många framgångsrika artister genom åren som Katie Melua, Sofia Karlsson, Madcon, Sunrise Avenue, Amy Diamond, The Paperboys, Miss Li, Brolle, The Refreshments, Hello Saferide, Ane Brun, Nickelback, Slipknot, Fleetfoxes, Karpe Diem, Robyn, Oasis, The Prodigy, Tom Waits, Nisse Hellberg, Ebba Forsberg, Henning Kvitnes, Oddjob, Rigmor Gustavsson, Anna Christofferson och Steve Dobrogosz, Eva Eastwood och många, många fler. Nordens största independentbolag på tio år Torsten Larsson är vd för Bonnier Entertainment och var den som tog initiativet till att starta Bonnier Amigo: – Bonnier startade bolaget för tio år sedan, i en växande musikmarknad, med visionen och ambitionen att det skulle bli Nordens största oberoende skivbolag. Vi lyckades vinna de marknadsandelar vi hade som mål, men utan att kunna uppfylla de lönsamhets- och tillväxtkrav som ett stort mediebolag som Bonnier ställer på sina verksamheter. Jättar och entreprenörer – Det är mycket viktigt att det finns ett starkt oberoende musikbolagsalternativ kvar på den nordiska marknaden, men för oss som varit med länge i branschen är det också tydligt att de senaste decenniernas traditionella skivbolagsmodell har spelat ut sin roll, säger Fredrik Ekander och fortsätter: -Förutom de multinationella jättarna kommer branschen att bestå av ett antal mindre musikbolag ledda av skickliga och hårt arbetande entreprenörer. Vårt bolag behöver nu ett än starkare fokus på att hitta nya artister och nya sätt för dem att nå ut. För oss som nu tar över bolaget är entreprenörskap, personligt engagemang och kreativitet några av de värden som vi vill bygga vårt företag på. Med innovation och nya idéer kommer vi också att generera både tillväxt och lönsamhet. Vore vi det minsta osäkra på det, skulle vi förstås inte ha tagit över bolaget. Svårare än så är det inte. Ekander och Leitner leder det konsortium som har köpt ut bolaget och som står bakom finansieringen. I denna grupp ingår bland annat också Kent Gillström från musikbolaget Cosmos . Artister och strategiska samarbeten –Utöver att intensifiera satsningen på nya artister så kommer vi nu anstränga oss ännu mer för att hitta nya kanaler som vi kan presentera deras musik genom, säger Cai Leitner. Distributionen av musik från andra independentbolag är fortfarande en mycket viktig del av vår affärsmodell och vi kommer att söka strategiska samarbeten för att stärka den delen av verksamheten ytterligare.
349