Hem Mat & Restaurang Ny studie visar: Hälften av svenskarna lagar mat hemma varje dag Kvinnor lagar mat oftare – män tycker att det är roligare

Ny studie visar: Hälften av svenskarna lagar mat hemma varje dag Kvinnor lagar mat oftare – män tycker att det är roligare

av Livets Goda

Av de tillfrågade svenskarna lagar 57 % av kvinnorna och 42 % av männen mat dagligen.

Enligt undersökningen som bygger på intervjuer med tusentals slumpmässigt utvalda Nordbor (1021 svenskar) lagar totalt 49 % av svenskarna, 40 % av finländarna, 48 % av danskarna och hela 60 % av norrmännen mat hemma varje dag. I alla de undersökta länderna lagar ungefär en tredjedel av befolkningen mat 2–4 gånger per vecka. Resten lagar mat mera sällan eller inte alls. Ungefär hälften av befolkningen i Norden säger att de gillar matlagning.

”Enligt våra undersökningar tycker konsumenter att matlagning är ett roligt och kreativt tidsfördriv. De ser det inte bara som ett sätt att förmedla sitt kunnande och sina värderingar, utan också kärlek och omsorg mot familj och vänner. De upplever matlagning som ett sätt att främja det sociala livet”, säger Hanna Jormanainen, Brand, Digital & Go to market Manager för Norden på Whirlpool.

”Å andra sidan tycker många att matlagningen kan vara en stressig och tidskrävande aktivitet – i synnerhet på vardagskvällar, vilket gör att man ibland undviker att laga mat under veckan. Detta drar ner den totala tiden som används till matlagning varje vecka. Vi vill uppmuntra konsumenterna att laga mat varje dag, och det är därför vi släpper innovativa produkter som inte bara förenklar tillagningsprocessen, utan också gör den snabbare”, säger Jormanainen.

Matlagning är vanligast bland de äldre tillfrågade: bara en tredjedel (34 %) av svenskarna i åldern 18–20 lagar mat dagligen, medan 62 % av de som är över 60 år lagar mat varje dag. Nästan hälften av de tillfrågade uppger att de tycker om matlagning, dock något färre kvinnor än män, 46 % jämfört med 47 %. Totalt säger 14 % av svenskarna att de inte tycker om att laga mat, av dessa är det 27 % som ändå gör det dagligen.

Ungefär en av tre personer i Sverige lagar mat utan recept och det är vanligare bland männen, 39 % jämfört med 29 % bland kvinnor. Av de som använder recept är det fortfarande tryckta recept på papper, sparade från olika källor, som är vanligast. 22 % använder tryckta recept, medan 17 % av svenskarna hittar recepten på internet. 

”Det är bra att konsumenterna lagar mat på ett kreativt sätt eller använder, exempelvis, traditionella recept som gått vidare i familjen. Men det finns fortfarande många konsumenter som inte är så bekväma med freestyling i köket, eller som är mer osäkra på sina kunskaper om matlagning. För i synnerhet dessa är intelligenta hushållsapparater till stor hjälp. Apparaterna i Whirlpools nya W-Collection inkluderar intelligenta funktioner, recept och tydliga skärmar för att styra matlagningsprocessen steg för steg”, förklarar Jormanainen.

Undersökningen visar att svenskarna har de äldsta vitvarorna. Under de senaste fem åren har 55 % av svenskarna, 64 % av danskarna, 66 % av finländarna, och 66 % av norrmännen investerat i nya vitvaror. Det viktigaste kriteriet vid val nya apparater i de nordiska länderna är produktens pris. I Finland och Danmark, är det näst viktigaste kriteriet energieffektivitet, medan svenskarna värderar prestanda och norrmän läser de recensioner en produkt fått. En viss typ av design eller varumärke är viktigt för cirka 10 % av de tillfrågade.

Folk i Norden börjar också efterfråga intelligenta apparater. Ungefär var femte nordbo säger att de vill kunna använda sina apparater via en smartphoneapp, även om sådana typer av apparater fortfarande är ganska ovanliga bland tillverkarna. Intelligenta apparater har börjat dyka upp under de senaste åren – till exempel Whirlpools nya, prisbelönta W-Collection som erbjuder innovativa funktioner, recept och kompatibilitet med den ”kommunikativa” appen 6th Sense Live som kan hjälpa för dem som lever ett hektiskt liv att laga mat med framgång och utan ansträngning.

”I en värld av appar och intelligenta hushållsapparater, blir matlagningen enklare, snabbare och mångsidigare än tidigare. Fler och fler människor har möjlighet och medel att laga mat de inte tidigare skulle ha vågat försöka sig på eller haft tid att laga”, säger Jormanainen.

RELATERAD LÄSNING