Intresset för te har ökat de senaste åren och det märks i det ökade utbudet av tesorter och smaker. Sett till konsumtion per person ligger vi i Sverige fortfarande en bra bit efter de stora tedrickarländerna England, Turkiet och Irland. Där konsumeras i snitt mellan två och tre kilo te per person – att jämföra med svenskarna som konsumerar cirka tre hekto per person och år. Svenskarna älskar smaksatta teer och här finns också högst andel smaksatta teer i världen. Kobbs har ett brett sortiment av lösteer med svenska smaker och produkterna känns igen på sina poetiska produktnamn och stämningsskapande förpackningar. Kobbs har ett stort sortiment av certifierade ekologiska och rättvisemärkta teer – märkningarna är KRAV och Fairtrade. Kobbs kompletterar nu det smaksatta sortimentet med de nya teerna Citron & Lime och Rabarberkalas. – Som svensk teproducent är vi nära våra konsumenter och kan lansera produkter som återspeglar den svenska smaken, förklarar Maria Herou Wallner, produktchef för Kobbs på Löfbergs Lila som äger varumärket. – Till vår hjälp har vi också vår konsumentpanel som består av intresserade konsumenter och som vi involverar i produktutvecklingen genom enkäter och provsmakningar, berättar Maria Herou Wallner Om Kobbs Kobbs har sina rötter i Ostindiska kompaniet som levererade te till Sverige med början på 1600-talet. Martin Samuel Kobb grundade Kobbs 1809 i Göteborg och företaget gick i arv till hans söner. Kobbs är idag ett stort svenskt tevarumärke och ägs sedan 2007 av familjeföretaget Löfbergs Lila.
595