TequilaSpirit organiserar provningar och seminarier, resor till tequiladistriktet och utbildar sina medlemmar bland annat genom sitt digitala nätverk tequilaspirit.se. Samarbetet skall främja äkta mexikansk tequilakulturen med historia, traditioner och kvalitet i fokus. ”Tequila är ett fantastiskt destillat som tyvärr är underskattat av allmänheten, eftersom kvaliteten länge haft stora nivåskillnader. Fram till 1997 fanns inget ursprungsskydd för tequila i Europa, vilket såklart främjat fusk och industriell volymproduktion framför kvalitet. Att tequila främst konsumerats som ”järn” med salt & citron har inte heller förbättrat tequilans status som ädelt destillat” berättar Maja Johansson, Pernod Ricards Brand Manager för Olmeca i Sverige. ”Vi kommer att lansera vår premiumtequila Olmeca Altos i höst och anser att samarbetet med TequilaSpirit tjänar flera syften. Bland annat utbildar de konsumenterna om den fina tequilakulturen på ett ansvarsfullt sätt och har idag ett stort nätverk. Därför känns det naturligt och spännande att samarbete med dem”. TequilaSpirit startades för sex år sedan av tequilaexperterna på AliasSmith AB och klubben har idag över 6 000 medlemmar (5 890 som får ett nyhetsbrev en gång i månaden och över 6 000 medlemmar på Facebook). Tanken med klubben är att samla information och intresserade till en och samma hemsida på nätet där de kan ta del av information om destillerier, produkter, recept, resor, utbildningar, evenemang och provningar. Klubben har medlemmar från Ystad i söder till Kiruna i norr och arrangerar 2 -3 provningar i månaden. Förutom att TequilaSpirit är Europas största tequilaklubb har den en uppseendeväckande sammansättning – hela 32 % av klubbens medlemmar är kvinnor! Detta gör TequilaSpirit till den första stora spritdryckesinriktade klubb med en så hög andel kvinnor. ”Vi tycker att det är fantastiskt roligt att en sådan stor aktör som Pernod Ricard samarbetar med oss i vår mission att låta den Europeiska konsumenten upptäcka den fina hantverksmässiga tequilan, såsom de redan upptäckt single malt whiskyn” säger Björn Kjellberg, TequilaMaestro och ansvarig för samarbetet mellan TequilaSpirit och Pernod Ricard. ”Vi vill samarbeta med marknadens främsta aktörer så att vi kan erbjuda våra medlemmar de bästa möjligheterna. I höst kommer de första resorna till tequiladistriktet och i och med det tror vi att en ny era för fintequila är kommen i Norden.” ”Den mesta tequila som säljs i Europa idag är bulkproduktion som buteljeras i Tyskland och säljs billigt till yngre konsumenter. TequilaSpirit ämnar få folk att dricka mindre men betydligt bättre agavedestillat och ge konsumenten chansen att finna produkter från små producenter med ekologiskt tänkande och omsorg om samhället där jorden brukas. Detta kan man bara uppnå genom kunskap och attitydförändringar hos såväl konsumenter som marknaden i stort” berättar Claes Puebla Smith som är grundare till TequilaSpirit.
435