Glaser kommer att vara baserad i New York och har sedan tidigare lång erfarenhet av varumärkesutveckling på den amerikanska marknaden, bland annat från Heineken och nu senast från Hennessy Cognac. Glaser kommer att ansvara för att öka distributionen och utveckla varumärket, initialt i USA för att efter cirka ett år ta över Purity Vodkas verksamhet i stort. Purity Vodka har sitt ursprung på 1200-talsslottet Ellinge utanför Eslöv och klassas som en ultra premium vodka. Den geografiska expansionen har utvecklats snabbt under de senaste 18 månaderna och Purity Vodka finns idag på drygt ett 20-tal marknader, bland annat i Kina, Spanien, Portugal, Schweiz, Tyskland, Frankrike, Taiwan, Storbritannien, samt Georgien och Kazakstan. Purity Vodka finns även på den amerikanska marknaden i delstaterna New York, Kalifornien, Nevada och Georgia där fortsatt fokus ligger på att utveckla försäljning och marknadsföring. I New York erbjuds Purity Vodka på exklusiva hotell och restauranger som The Mandarin Oriental, The Peninsula, Le Cirque, Serafina, Benoit, The Four Seasons Restaurant och The Soho Grand. Internationellt säljs Purity Vodka på välkända restauranger som Ritz i London, Dry Martini i Barcelona och M1NT Club i Shanghai. – Vi är mycket stolta över att Glaser har valt Purity Vodka vid en så spännande tidpunkt i vår utveckling. Att ett toppnamn som Andy väljer Purity Vodka säger en hel del om varumärkets potential och våra långsiktiga mål med Purity Vodka, säger Göran Bernhoff, ordförande. Vi är övertygade om att Andy kommer att kunna göra Purity Vodka till ett betydande varumärke i sin nisch i USA såväl som på flertalet europeiska och asiatiska marknader. Glaser har dubbelt medborgarskap i USA och Storbritannien och har en mastersexamen från University of the West of England. Glaser har även tjänstgjort som officer för den brittiska flottans kommandosoldater. Glaser flyttade senare till USA, där han ansvarade för utvecklingen och den nationella lanseringen av Heineken Premium Light 2006, bolagets mest framgångsrika ”brand extension”. Sedan 2008 har han arbetat på Moët Hennessy med övergripande ansvar på den amerikanska marknaden för varumärket Hennessy Cognac, företagets främsta varumärke. – Det är en stor ära att få förtroendet att leda världens mest prisbelönta ultra premium vodka in i nästa kritiska tillväxtfas. Efter att ha arbetat med stora välkända varumärken känns det mycket stimulerande att bygga varumärket Purity Vodka, särskilt för att uppnå dess verkliga potential, säger Andy Glaser. – Vodka är ett segment som fortsätter att växa men som samtidigt genomgår stora förändringar. Mindre fabrikat blir populära igen när konsumenter efter lågkonjunkturen börjar söka efter småskaliga märken med en spännande historia. Purity Vodka ligger perfekt i tiden, säger Andy Glaser. Andrew Glaser beräknas tillträda som VD för den amerikanska verksamheten den 1 juni 2011.
364