Lokalt producerad mat är eftertraktad i Sverige. Efterfrågan har ökat ytterligare sedan journalisten Mats-Eric Nilsson i sin bok Den hemliga kocken 2007 avslöjade matindustrins genvägar för storskalighet genom användning av tillsatser och substitut i vår mat. I Småland och på Öland finns mängder av det motsatta, småskaliga livsmedelsproducenter som sätter råvarorna främst och som var och en saluför sina produkter i regionen. Men som småföretagare ligger fokus snarare på produktion än på distribution, det ligger i sakens natur att den som säljer mjölk, bröd, sylt eller lammkött är mer intresserad av att producera än att distribuera. Dessutom tar det tid att göra bra mat. Tack vare anslag från VINNOVA har Institutionen för Kommunikation och Design vid Högskolan i Kalmar fått möjlighet att sjösätta det treåriga forskningsprojekt som ska underlätta för lokala livsmedelsproducenter att gemensamt saluföra sina produkter. Genom att på internet skapa en digital marknadsplats för lokalt producerad mat, arbetar forskarna med att tillgodose såväl köparens som säljarens behov av kommunikation och samlad produktinformation. Onsdagen den 11 mars blir alltså starten för ett mycket spännande och intressant projekt, alla är välkomna att besöka matmässan som är en utställning på tema regionalt producerad mat. På plats finns då ett stort antal småskaliga livsmedelsproducenter från Småland och Öland som visar upp och informerar om sina produkter och dess tillverkning. Ta chansen att gå runt, se, uppleva, smaka och ta del av en mängd olika unika produkter producerade i regionen. Tid: onsdagen den 11 Mars kl: 14.00 – 15.30 Plats: Hotell Brofästet, Gröndalsvägen 19, Kalmar
329