Hem Övrigt Renoveringarna som höjer värdet på bostaden

Renoveringarna som höjer värdet på bostaden

av Livets Goda

En klar majoritet av svenskarna (82 %) är villiga att betala extra för en bostad som är renoverad. Närmare varannan är villig att betala extra för nyrenoverade badrum (49 %). Många (42 %) är också beredda att betala extra för nytt kök, följt av nya stammar för vatten och avlopp (40 %) samt miljö- och kostnadseffektiv uppvärmning (34 %), enligt Sifo-undersökningen från Bjurfors.

– Renoverade bostäder är mer eftertraktade än renoveringsobjekt eftersom amorteringskravet gjort det svårare till att låna, amortera och göra större renoveringar, säger Fredrik Kullman, vd för Bjurfors Stockholm.

– Ska du investera i en uppgradering av din bostad, gör det i första hand för dig själv och för att du har råd. Det är också klokt att göra rätt förbättringar som bidrar till att bibehålla och till och med höja värdet på din bostad, säger Sven-Erik Kristensen, regionchef för Bjurfors Göteborg.

– Renoverade badrum toppar listan, mycket för att det är kostsamt och kräver fackmannamässig kunskap samt certifiering för att de ska bli godkända av försäkringsbolag, fortsätter Sven-Erik Kristensen, regionchef för Bjurfors Göteborg.


Detta är svenskarna beredda att betala ett högre bostadspris för:

1. Nyrenoverat badrum: 49 %
2. Nytt kök: 42 %
3. Nya stammar för vatten och avlopp: 40 %
4. Miljö- och kostnadseffektiv uppvärmning (villa enbart): 34 %
5. Renoverad fasad och tak (villa enbart): 34 %
6. Ny dränering (villa enbart): 33 %
7. Omdragen el/uppdaterad belysning: 28 %
8. Nya vitvaror: 25 %
9. Garage: 24 %
10. Eldstad: 20 %
11. Nymålade ytskikt (väggar och tak): 14 %
12. Planerad trädgård med fina växter (villa enbart): 13 %
13. Pool (villa enbart): 13 %
14. Walk-in closet: 13 %
15. Uthyrningsdel/Attefallhus på tomten: 12 %
16. Renoverad uteplats (villa enbart): 12 %
17. Nyslipade golv: 12 %
18. Bastu: 12 %
19. Larm/skyddsdörr: 12 %
20. Exklusiva material: 10 %
21. Vinkällare/vinförvaring: 6 %


Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 9–14 maj 2019. Totalt intervjuades 1585 personer i orterna Stockholm, Göteborg och Malmö. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

RELATERAD LÄSNING