Hem Mat & Restaurang Rusning till matbutikerna i påsk

Rusning till matbutikerna i påsk

av Livets Goda

Påsken är handelns näst viktigaste försäljningsperiod. Enbart självaste julhandeln är mer betydelsefull. Två av tre dagligvaruhandlare anger att påsken är viktig för butikens försäljning och Svensk Handels påskprognos visar att försäljningen stiger med 16 procent, eller med en miljard kronor, jämfört med en genomsnittlig vecka.

– Påsken är en riktig mathelg och butikerna laddar för att möta en ökad kundtillströmning. Enbart underskärtorsdagen väntas försäljningen bli nästan dubbelt så stor som en genomsnittlig torsdag, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Påskägget fylls med godis
Enligt konsumenterna är ägg, sill och lax de viktigaste inslagen på påskbordet. Trots att äggförsäljningen minskade förra påsken såldes cirka 37 miljoner ägg under påskveckan 2018. Drygt vart sjunde ägg var ekologiskt.

Tre av fyra planerar att ge bort någon form av påskägg eller present i påsk och majoriteten (63 %) fyller påskägget med godis. Godisförsäljningen inom dagligvaruhandeln får en ordentlig skjuts under påskveckan, förra året ökade försäljningen med 73 procent jämfört med en genomsnittlig vecka.

Varannan dagligvarubutik planerar att genomföra någon form av kampanj i samband med högtiden och var femte matbutik (18 %) tar in extrapersonal. Det innebär att cirka 1 500 extra jobbtillfällen skapas som en följd av påskhandeln.

–  Handeln är en personalintensiv bransch som sysselsätter många människor. När handeln ökar i påsk skapar det möjligheten för fler att få chansen på arbetsmarknaden, säger Johan Davidson.  

Tre av fyra konsumenter köper sin påskmat i en större mataffär och fem procent gör inköpen på nätet.

RELATERAD LÄSNING