Rykande färsk undersökning om svenskarnas grillvanor!

Männen sköter grillen och kvinnorna får ta hand om dukning och tillbehör Undersökningen visade att det traditionsenligt är männen som sköter grillen (87 % män och 13 % kvinnor). Kvinnorna är de som i mycket högre utsträckning än männen förbereder tillbehör (72 % kvinnor, män 36 %), dukar (72 % kvinnor och 15 % män) och fixar efterrätt (kvinnor 59% och män 10 %) när det ska grillas. Trots männens lust att tillaga mat på grillen föredrar de att inte sköta matlagning vid spisen När det kommer till matlagning i vardagen är männen inte lika aktiva som vid grillningsförfarandet. Endast 24 % av männen tar större ansvar i vardagsmatlagning (kvinnor 52 %, resterande uppger att de delar lika). Kvinnorna är också de som i högre utsträckning städar (kvinnor 47 %, män 10 %, resterande uppger att de delar lika) och sköter tvätten (88 % kvinnor och 12 % män). Männen fixar istället med bilen (män 87 % och 6 % kvinnor) Svenskarna älskar att grilla – 99,5 procent av svenskarna grillar Nästan hela svenska befolkningen grillar och det är lika populärt bland män och kvinnor. Fyra av fem kvinnor anser att männen står vid grillen på grund av deras dåliga förmåga att kunna fokusera på flera saker samtidigt 78 % av kvinnorna menar att männen gillar att grilla för att de då endast behöver fokusera på en uppgift på samma gång. Männen håller till viss del med, men menar främst att de gillar att grilla för att det är en rolig matlagningsform (90%). Svenskarna anser att grillning är manligt I undersökningen framkom att svenskarna tycker att grillning är manligt (73%). Majoriteten män tycker också själva att de är bäst på att grilla (62 %). Detta jämfört med 13 % av kvinnorna som uppger att de tycker att de är bättre än sin partner på att grilla. Endast 7 procent av männen tycker att sin partner utför en bättre grillning än dem själva. Fläskkött i topp när svenskarna grillar Helst grillar svenskarna fläskkött (38 %), nötkött (27,5 %), kyckling (9 %), fisk (6 % ), korv (4 %), grönsaker (3 %), hamburgare (1,5 %) och endast 0,4 % föredrar skaldjur I undersökningen framkom också tydligt fyra olika grilltyper 1. Grillfantasten, gourmanden (18 %) – Älskar att grilla och är den kunniga i gänget. Gillar att lägga tid på matlagning och är samtidigt social, mat är gott och roligt! 2. Den matkunnige – gourmet (24 %) – Är 2000-talets medvetna och matintresserade som prioriterar den goda maten när han/hon grillar 3. Vardagsmatlagaren (30 %) – Tar hand om dukning, förberedelse av tillbehör, tillagning av efterrätt men inte själva grillningen 4. Den avslappnade (27 %) – Prioriterar inte att lära sig laga mat och tycker att matlagning kan vara svårt, men gillar att grilla och njuter av detta med ett glas vin i handen. Samtidigt i kombination med denna undersökning så har Heinz passat på att lansera en ny BBQ-sås – Original & Chunky med lätt rökighet i kultförklarad glasflaska En ny BBQ-sås är det senaste tillskottet i Heinz sortiment. BBQ-såsen är gjord på solmogna färska tomater och har en unik kryddblandning med en lätt rökighet. Såsen som innehåller små bitar av tomat och lök passar utmärkt till dina favoriter på grillen, antingen som den är, eller som ingrediens i din egen grillsås eller marinad. – Det känns jätteroligt att lansera en ny BBQ-sås inför den efterlängtade grillsäsongen. Det är svårt att föreställa sig sommaren utan grillning och allt vad det innebär. Heinz tomatbaserade BBQ-sås är chunky i konsistensen, detta i kombination med den lätta rökigheten gör såsen till en utmärkt smakförhöjare till grillade rätter, säger Sophie Rietz Elvefors, marknadschef på Heinz. Heinz BBQ-sås kan även användas i marinader, dippar och som ingrediens i din hemmagjorda grillsås. – Vår nya BBQ-sås passar mycket bra till grillat kött, fågel, fisk och grönsaker. Sedan gillar jag verkligen förpackningen. Vi får mycket beröm för våra fina glasflaskor, de är trevliga att ställa fram på bordet, säger Sophie Rietz Elvefors. Under sommaren anordnar Heinz en tävling för konsumenter, där en BMW cabriolet ligger i prispotten. Via MMS och Heinz hemsida får konsumenterna ladda upp sina bästa BBQ-bilder. Mer information finns på www.heinz.se