Hem Övrigt Sveriges Aladdinask får ny design

Sveriges Aladdinask får ny design

av Livets Goda

Nej, i år byter Marabou inte ut någon pralin i Aladdinasken. Istället får julfavoriten ny kostym och i oktober presenteras asken i en ny, modern design som anspelar på askens arv och historia. Innehållet förblir detsamma.

Sveriges mest folkliga jultradition har alltid varit under ständig förändring. Sedan lanseringen 1939 har över 50 nya smaker introducerats och asken har bytt design 8 gånger. Nu är det dags igen, och årets ask har tagit fasta på en av askens allra mest älskade användningsområde – som den självklara gå-bort-presenten.

– Man brukar ju säga att det är insidan som räknas, och så är det ju, men vi vet alla hur härligt det är att få sätta på sig något fint – det gäller även Aladdinasken. Vi hoppas att alla julfirare tycker att asken är lika fin som den antagligen känner sig, säger Sara Sjöholm varumärkesansvarig på Mondelēz AB.

På den nya asken samsas mörkare och ljusare röda stråk, likt diagonala snören runt ett inslaget paket. Runt den röda basen sitter ett krämvitt band med ett klassiskt guldigt sigill. Den nya Aladdinaskarna lanseras i oktober 2018, med start vecka 43.

Snabbfakta om Aladdin:
• Skapad 1939 av Marabou som den första folkliga chokladasken i Sverige.
• Fler än 50 smaker har tagits fram av Aladdin under de senaste 75 åren.
• Rankad av svenska folket som viktigare än jultomten på julafton.
• 1957 lanserades Paradisasken till konsumenter som föredrar ljus choklad.
• Aladdin Mörk Choklad skapades 2011 för att möta det växande intresset för mörk choklad i Sverige

RELATERAD LÄSNING