Systembolagets försäljning sommaren 2010

För de olika varugrupperna utvecklades försäljningen (i liter) enligt följande: Sommaren (juni-augusti) 2010 Förändring jämfört med motsvarande period 2009 (procent) -Försäljning (liter) Vin: + 4,1 %, 52 864 000 Starköl: + 0,8 %, 70 456 000 Cider/Blanddrycker: + 2,3 %, 7 208 000 Sprit: – 2,3 %, 5 377 000 Totalt ren alkohol: + 1,5 %, 13 042 074 Alkoholfritt: + 42,0 %, 465 000 Under sommarmånaderna (juni – augusti) ökade försäljningen i samtliga varugrupper, utom för sprit som minskade med 2,3 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Omräknat i ren alkohol var den totala försäljningen 1,5 procent högre. Antalet kunder ökade under perioden med 2,1 procent till 31,6 miljoner. – Det är oerhört glädjande att fler upptäcker Systembolagets alkoholfria sortiment. Försäljningen av alkoholfritt ökade 42 procent under sommarmånaderna i år. För att möta kundernas ökade efterfrågan kommer vi fortsätta öka vårt alkoholfria sortiment, säger presschef Lennart Agén. Alkoholfritt ökar allra mest: Det ökade intresset för alkoholfria drycker når nya nivåer, med en ökning på 42 procent till 465 000 liter, jämfört med sommarmånaderna 2009. Under hösten kommer Systembolaget att lansera ytterligare ett antal alkoholfria artiklar, bland annat en ale (öl) samt en must,100% blåbär. Rosévin populär sommardryck: Även denna sommar har försäljningen av rosévin ökat. Försäljningen ökade med 41,4 procent, till nästan 5,9 miljoner liter. För roséviner för 70 kronor och däröver var ökningen 76,9 procent till knappt 774 000 liter.