7 av 10 går på vännernas råd när de väljer restaurang. Det avgör oftast valet av krog: 69% lyssnar till vänners rekommendation 13% låter sig styras av tidningsrecensioner. 10% anger andra orsaker som exempelvis läget, spännande meny, impulshandling. 7% har läst om krogen i artiklar, recensioner eller bloggar på nätet. 1% letar nya restauranger i guideböckerna. Nätet får starkare grepp om gästerna. Det här är de vanligaste orsakerna till varför man avstår ett krogbesök. 43% hittade inte krogen på nätet. 38% hittade inga priser på krogen hemsida. 26% hittade det jag sökte på hemsidan 22% gick inte att boka bord på hemsidan. Unga allt kräsnare när det gäller service och bemötande. Vanligaste orsakerna till varför svensken inte besöker en restaurang igen: 64% ouppmärksam eller otrevlig personal. 58% maten var inte prisvärd. 47% tog för lång tid att få in maten. 41% maten smakade inte bra. 7 av 10 gör sitt val efter att de besökt krogens hemsida. Så här surfar gästen i jakt på restauranger: 68% besöker krogens hemsida 31% läser krogguider på nätet 31% läser på omdömessajter 23% besöker söksajter som Hitta, Eniro och liknande 15% läser på Facebook och andra sociala medier 11% läser matbloggar Källa: Undersökningen, baserad på 3 000 intervjuer, har gjorts av Restaurangvärlden under november och december 2010. De intervjuade har kontaktats via mejl och uppmanats besvara frågorna på undersökningens hemsida. Utöver den redovisade statistiken i rapporten har även ett stort antal svar lämnats med den besvarades egna ord. De ligger också till grund för redaktionens slutsatser. De svarande garanterades anonymitet
389