Vin och presenter är det som packas ner i resväskan

Att åka färja och bilsemestra innebär ofta att man gärna stannar till på vägen för att fynda lite i outletbutiker och i taxfreeshoppar. I Stena Lines resebarometer berättar svensken vad man köper med sig hem från bilsemestern. Kanske inte helt oväntat ligger olika typer av alkoholdrycker högt upp på listan. Mer överraskande är att presenter och vin toppar listan vilket betyder att de puttar ner både spriten och ölen längre ner på listan. Stena Line har även tittat på vad just deras passagerare köper med sig hem från semestern. Resultatet visar att det skiljer sig en aning beroende på destinationen. När svensken tar vägen till Danmark väljer man i första hand att köpa med sig Toblerone och Absolut vodka hem. Även från Tyskland dominerar Toblerone och Absolut men där åker även 100 000-tals burkar Carlsberg med tillbaka i bakluckan. I Polen däremot fyndar man gärna av den inhemska ölen Zywiec men även lite parfym från Calvin Klein. – Generellt sett ändrar sig inte våra gästers shoppingvanor så mycket från år till år på de olika färjelinjerna. Klassiska kända varumärken som Absolut och Carlsberg säljer alltid bra, men vi ser också en klart ökad försäljning för våra egna varumärken som Glen Alpin whiskey och Vodka Nord. De är prisvärda alternativ som uppskattas av resenärerna på samtliga linjer, säger Martin Ahlgren, pr-ansvarig på Stena Line. * Tio-i-Topp – Vad svensken köper med sig hem från bilsemestern: 1. Presenter, 16 % 2. Vin, 15 % 3. Sprit, 14 % 4. Kläder, 13 % 5. Öl, 11 % 6. Souvenirer, 10 % 7. Delikatesser, 6 % 8. Godis, 4 % 9. Kosmetika/Skönhetsprodukter, 2 % 10. Leksaker, 2 % Annat, 7 % * Fakta Stena Lines Resebarometer om bilsemester Stena Lines Resebarometer har genomförts av undersökningsföretaget ScandInfo på uppdrag av rederiet Stena Line. Undersökningen genomfördes i februari 2009. Urvalet av respondenter representerar den svenska befolkningen mellan 18-70 år. Sammanlagt har 1048 personer svarat på ett 20-tal frågor med hjälp av internetintervjuer. Internetpanelen bygger på ett slumpvis sannolikhetsurval och ingen av deltagarna är självrekryterade. Svarsfrekvensen var 85 procent. Nästa omgång av Stena Lines Resebarometer genomförs i augusti 2009.